zondag 25 augustus 2013

Handwerk - uit de oude doos

In mijn vorige blogs heb ik het veel over mijn patchwork en Quilts gehad. Hier ben ik eigenlijk pas sinds april/mei mee bezig. 

Ik heb eigenlijk altijd iets met garen en stof gehad. Het begon op de lagere school met mooi versierde inktlappen. Het enige wat ik terug heb kunnen vinden uit mijn lagere schooltijd is een naalden boekje.
Op deze foto samen met geborduurde en gebreid (kantbreien) lavendelzakjes. Er zullen vast nog wel ergens dingen liggen. Helaas niet de op 4 naalden gebreide en opgemaasde vingerhandschoenen, ik breide ze toen ik 10 was.

Dit is het laatste borduurwerk wat ik afgemaakt heb. Patroon ooit gekregen. Ik heb bijna 10 jaar over gedaan. Het was een vakantieproject, dan deed ik er het meeste aan.

Tussendoor borduurde ik nog het uilen schilderij. De hortensia's was de voorganger van bovenstaande. De uilen en hortensia's waren voor mijn, inmiddels overleden, zusje. Ze staan nu bij mij. Het linker schilderij, patroon uit Ariadne Borduren (1978?) heeft jaren in de kamer, slaapkamer en keuken gehangen. 

Helaas heb ik van veel dingen nooit een foto gemaakt. Heel veel weggegeven natuurlijk.
Meerdere kraampakketten gemaakt met brei- en borduurwerken, kledingstukken. Ik heb kleding genaaid voor mezelf en anderen tot ik het zat werd en andere dingen wilde gaan doen.
Gehaakte knuffels, sleutelhangers en wat niet meer. Kanten kleden haken en breien. Soms maakte ik wat omdat ik de techniek leuk vond of wilde leren. Ik heb nog een hadangerkleed (80x80) waar ik de draden nog nooit heb weggeknipt omdat ik er geen bestemming voor had. Nu 20 jaar later ligt het nog net zo bij.

Het patroon kwam uit de Nouveau. Evenals het onderstaande patroon. Ik heb geprobeerd van mijn eigen borduurwerk een foto te maken. Maar deze hangt op een plek waar het veel licht vangt. Dus op internet gespeurd en een foto gevonden. Mijn exemplaar is een groot ding, 70x100, en in 1994 klaar.

In een volgend blog zal ik foto's laten zien van mijn kantklosproducten. 

Fijne zondag.
Groetjes,


Dientje

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je toch nog een aantal oude handwerkjes hebt! Sommige mensen zijn er ooit mee gestopt en hebben alles weggedaan of weggegooid..
    Vooral de lagere school handwerkjes vind ik altijd erg leuk om te zien. Je kon toen al heel goed handwerken, te zien aan het prachtige gebreide zakje en trouwens .. de borduurwerkjes mogen er ook zijn!
    Wel herkenbaar hoor dat er nog wat onafgemaakte dingen liggen van een ver verleden... er komt vast een keer een tijd dat je het op pakt om af te maken!

    groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je vergeet nog al de freubels voor de neven en nichten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, die vergeet ik zeker niet. Je kinderen weten het nog steeds. Binnenkort zal ik de dingen voor je kleinkinderen laten zien, haha. Of die mooie omslagdoeken. Ga je nog naar Lohuis-Tijhuis?
      Groet.

      Verwijderen
  3. Heb je het borduurpatroon nog..van de merklap en de hortensia's..hartelijke groet Birgit birgitderuiter@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen