vrijdag 6 september 2013

Handwerk .... Kantklossen

In een vorige mail vertelde ik al dat ik ook gekantklost heb. De laatste 15 jaar heb ik hier niets meer mee gedaan.
De 1e beginselen heb ik gehad tijdens mijn opleiding Bezigheidstherapie. Je kon dit buiten de reguliere lessen om doen. Klosje had ik niet, maar halve wasknijpers voldoen ook.
Met behulp van boeken heb ik de techniek verder uitgediept.
Mijn vriendin ging samen met haar moeder Jo naar een kantklosweekend in Lochem. Toen de lessen daar stopte heeft Jo met de docente weekenden georganiseerd. Daar ging ik ook naar toe. Ik heb er veel geleerd. Verschillende stijlen, grof en fijn werk.
Tussendoor klosten mijn vriendin en ik 1x per week samen. Waarom we allebei stopten? Waarschijnlijk omdat er andere interesses voor in de plaats kwamen.
Ik heb nog veel bewaard, aan sommige kantjes zitten nog draden. Hier komen enkele foto's:
Stekenlap, eigen ontwerp docente.

Het uiltje heb ik voor mijn zusje gemaakt.

Kleedjes uit Ariadne, patroon Marie Bock (Tonder, Denemarken) en ...

Honiton en Duchessekant

Het blijft mooi om naar te kijken.
Wie weet begin ik er nog wel weer eens aan. Voorlopig nog niet, andere bezigheden, haha.

Fijne dag.

Groetjes,



Dientje

3 opmerkingen:

  1. Ik vind het zelf een prachtige techniek, maar ik heb het nog nooit gedaan. Volgens mij zijn er niet zo heel veel mensen die deze techniek nog beheersen of uitvoeren.
    Je laat mooie werkstukken zien, een plezier om naar te kijken!

    Fijn weekend, groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo kom ik wat meer te weten over de bezigheden van mij schoonzus
    Wist niet dat je ook hebt geklost
    Mijn buurvrouw kan er ook wat van , parapluus en kraagjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waarschijnlijk niet goed tot je door gedrongen. Heb ooit voor Riek een kleedje gemaakt. Weet niet waar het gebleven is.

    BeantwoordenVerwijderen