maandag 21 april 2014

Gevonden voorwerp

Een van de dingen die ik afgelopen weken heb gedaan, is het terugzetten en uitzoeken van de spullen op zolder. Vanwege de spouwmuurisolatie, zie hier, moest er op zolder nog iets afgedekt worden. Om daar bij te kunnen ... Je raadt het al, bijna alles van de plaats.
Nu ik toch bezig ben, kan ik mooi de dozen nakijken en opruimen.

Zo vond ik in een doos een Noorse trui met geborduurde pas, die ik tussen oktober 1980 en 1981 heb gebreid, hier schreef ik er al over.

Omdat ik hem aan de korte kant vond, heb ik deze trui aan mijn moeder gegeven. zij heeft hem regelmatig gedragen. Na haar overlijden (1998) vond ik het zonde om de trui weg te doen. Hij heeft nog jaren op mijn werk bij de thematafel winter gehangen. Toen ik naar een andere werkplek ging, is de trui in een doos beland.

Het borduursel is gemaakt met stopgaren op zwart flanel. De trui is op originele Noorse manier gebreid. De pas en de mouwen moesten worden ingeknipt.



Hier nog een detail van de mouwafwerking aan de binnenkant. De mouw werd ook op 4 naalden gebreid en aan het eind nog een aantal naalden in averechte tricotsteek. Dit was een bies die over de rafels werd genaaid.

Het patroon kwam uit de Ariadne van oktober 1980. Ik heb hem nog.


Deze trui heb ik ook gebreid in donker oudroze en roze. Ben heeft die jaren gedragen, tot de draad versleten.

De trui kan nu weer in de doos, haha. Ik houd erg van de winter, maar nu wil ik toch graag de zon.

Fijne dag.


Dientje

3 opmerkingen:

  1. Welk jaargang en maand is deze onderste ariadne?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Beste Roosje, de Ariadne is van oktober 1980. Ik wil hem niet kwijt. Er staan veel leuke dingen in en heeft nostalgische waarde voor mij.
      Groet, Dientje

      Verwijderen