donderdag 2 juli 2015

Frankrijk - Haute Marne

Zondag zijn we, al met het oog op de terugweg, vertrokken naar Andelot-Blancheville. Er waren daar verschillende wandel-, fiets- en bezoekmogelijkheden, bijvoorbeeld Chaumont bekend door de Gaulle (oud-president) of Langres. Zelfs Tours en Nancy waren niet ver weg.

We zijn begonnen om Langres te bezoeken. Het oude stadsdeel is ommuurd en deze wallen kun je belopen.

Gegeten in een park net buiten het oude deel.

Dit winkeltje had allerlei zelfgemaakte dingen hangen: haken, naaien, breien, etc. Helaas was het gesloten.

En natuurlijk weer een prachtige kerk.

Met een bijzonder dak.

We waren net weer op de camping toen het begon te regenen. Vanwege de kou in het 'Kipje' gezeten.
Het voorste deel van het bed klap ik 's morgens op zodat we zitruimte hebben.

Dientje heeft haar plaats onder het beddeel.

Als we gaan slapen en alle banken bed zijn geworden, dan trek ik het kussen naar voren en Dientje heeft haar slaapplek.

Dinsdag relaxed opstaan, ontbijt, koffie, krantje downloaden. Daarna de wandelschoenen aan om vanaf de camping een wandeling te maken.

Ook muurschilderingen aan de buitenkant.

3x raden hoe deze brug heet: Le Pont Rouge. Wie had dat gedacht :-)

Langs korenvelden.

Door het bos met wonderlijke bomen.

Een puppy, haha. Deze steen deed me aan een pup denken.

Waar je ook bent ...

Veld met grote Ratelaars.

Uitzicht punt: een glibberige rots die recht naar beneden liep.

Waar is de pedicure?

Terug in het dorp.

's Avonds besloten we om de volgende dag naar Diekirch in Luxemburg te gaan of als we zin hadden verder te reizen.

De reis verliep goed tot Metz. We wilden koffie en wat eten. Alle parkeerplaatsen vol, behalve die vieze bij Thionville. Eigen krukjes gepakt en koffie gedronken. Bij Luxemburgstad was het druk en een wegomleiding. Dus bij Diekirch gestopt. Dit stadje heeft iets met ezels.

Donderdag naar Vianden geweest. Leuk stadje.

We gingen naar het kasteel, Dientje mocht niet mee. In de buurt was geen mogelijkheid om lekker te zitten als 1 van ons het kasteel in zou gaan. Dus geen bezoek. Via een sluippaadje toch iets meer van het kasteel kunnen zien.

Toen we het dorp inreden had ik het niet gezien, maar op weg naar het kasteel liepen we er langs. Toen herinnerde ik me ook dat Elizabeth, Busy Bessy, hier vorig jaar ook eens over geschreven had.
De Patchworkwinkel, helaas gesloten.

Het dorp ingelopen, de kerk bezocht,

Er achter lag een kloostergang.

Broodje gegeten.

Aan het eind van het terras was nog een kapelletje.

En toen terug. Hé, wat was dat? Het Patchworkwinkeltje was open. Ik heb er even gesnuffeld. Een aardige eigenares, die ook Nederlands spreekt.
En heb ik wat gekocht? Ja, een kant-en-klare (toilet) tas, helaas was er geen pakketje van, en een pakketje om een naaldenboekje te maken.

Naaldenboekje, het wordt een soort ingevouwen bloem.

Op de camping nog een poos met een 'patchende' dame gesproken. Ik heb deze vakantie weinig handwerkende mensen ontmoet. Op de 2e camping een buurvrouw die met een sok bezig was. Wel veel lezende mensen, ereaders-tablets-ipads.

Vrijdag om half 10 uit Diekirch vertrokken en om 15 uur thuis. Bijna 3000 km gereden in de vakantie. Het was heerlijk, maar thuiskomen is ook fijn.

Ik hoop dat jullie van de reis genoten hebben.

Fijne dag,

Dientje

1. Oh ja hoor, het was heerlijk om met jullie mee te lopen. Zulke mooie foto's weer en jammer dat dat ene leuke winkeltje gesloten was. Je tas is prachtig, zo leuk ook met dat hart aan de voorkant. Ben benieuwd naar je naaldenboekje. Ik vind de fonteinezels ook zo erg leuk. Wat heeft Dientje trouwens een superplek in jullie kipje. Lekker beschut en niet in de weg liggend. Dank je wel voor alle prachtige foto's en het verslag.

2. Dit bericht had ik tijdens m'n lunch op de ipad al gelezen ...
    En nu komen we voor mij op bekender terrein. Maar meestal sjezen we door deze omgeving van Nancy en Metz heen. We zijn wel eens in Beaune geweest, daar heb je ook zo'n mooi dak als in Langres.
    En ja. ... Diekirch ... daar waren we vroeger verschillende keren. Toen waren de kinderen nog klein en stonden we in Bleesbruck op de camping...
    Wat een leuke knusse caravan hebben jullie!

groetjes, Elizabeth

3. Van beide laatste verslagen heb ik weer genoten. Het was leuk om zo wat meer van Frankrijk en Luxemburg te zien en ideeën op te doen voor een vakantie. Leuk om even binnen te kijken in jullie onderkomen. Gezellig zo met Dientje erbij.