dinsdag 5 juli 2016

Kamp Westerbork en Sleenderzand

Woensdag begon met regen, dus lezen en knutselen.
Na de lunch was het droog. We hebben Kamp Westerbork bezocht. 
In het herdenkingscentrum waren veel scholieren en jong volwassenen, waarschijnlijk schoolreisjes.
In dit centrum wordt de geschiedenis uitgebeeld / verteld.


Daarna via de Bosweg naar het Kamp gelopen, ong. 2,5 km. Ik had me niet voorbereid op hoe het zou zijn. Indrukwekkend en subtiel vond ik het. Ik ging er met een knoop in mijn buik naar toe, maar ben blij dat ik het gedaan heb.
Ik zie nu dat ik enkele foto's voor beide collages heb gebruikt.

Op het kamp zag je ook al de ontvangers van de Sterrenwacht. We zijn via de Melkweg, ong. 2,9 km, teruggelopen. Daar zag je nog meer van de 14 telescopen.

Er was op deze route ook uitleg over het planetenstelsel. De tekst was ongeveer als tijdens de wandeling langs de Pröbstingsee, zie hier. Alleen stond hier alles op de ovale borden.

We kwamen lang het bos van de toekomst. 

En bijna aan het eind van de wandeling zagen we deze 3 'Totempalen' in het zand staan. We konden nergens een aanwijzing vinden wat dit voorstelde en door wie het gemaakt is.

Het was een warme zonnige middag met veel indrukken.

Donderdag begon weer met regen, af en toe heftig, en harde wind. Aan het eind van de ochtend gewoon maar van alles in gepakt en naar het Sleenderzand gereden. We hebben de auto bij de Kibbelkoele (recreatieplas vlakbij Schoonoord) gezet en zijn gewoon maar gaan lopen. 

We hadden een fietsroutekaart bij ons en GPS. We wilden de grafheuvels en Papeloze kerk (hunebed) zien. Toen we bij de grafheuvels waren, zagen we de Archeologische route en hebben deze gevolgd. 


Onderweg stonden allerlei borden met uitleg.

Er liepen mekkerende grazers rond.

Mooie solitaire boom en een bosje waar de toppen allemaal van geknakt waren. 

De Papeloze Kerk.

Wegversperring. Hier zagen ook een moeder ree met kalf.

We hebben redelijk droog gelopen. Meestal liepen we in het bos als er een buitje viel. Het was een heerlijke wandeling. In Schoonoord een paar boodschappen gedaan en daarna weer terug naar het huisje.

Vrijdag weer naar huis gegaan. Lekker uitgerust. Ondanks dat het niet de vakantie was die we op het oog hadden toen we de weken planden, hebben we het heerlijk gehad. 

Fijne dag,



Dientje



2 opmerkingen:

  1. Een bezoek aan Westerbork is zeker indrukwekkend. Het is al weer wat jaartjes geleden dat wij er zijn geweest. Mooi verslag en foto's, ook van de wandeling. Leuk als je dan wild tegenkomt op zo'n wandeling.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen