maandag 20 november 2017

Blikjes en inhoud

Hier vertelde ik al iets over de blikjes. 

Inmiddels heb ik de inhoud van de blikjes bekeken. 
Het uiltjesblikje.

De houten paddenstoel is een hulpmiddel voor het stoppen van sokken. Ik heb er een sok om heen getrokken zodat je een idee krijgt hoe het moest. Op de deksel ligt een houten naaldenkoker en een halfrond vergroot oog. Waarvoor dit was.

Wat dit voor een voorwerp is, weet ik niet. Aan de rechterkant zitten mesjes. Aan de linkerkant zit een rolletje. Wat het doel is van het rondje in het midden en de vierkante uitsparingen aan beide kanten, ik heb geen idee. Ik hoor graag wat het is.


Het houten kistje bevat:

Volgens mij komen de tonnetje uit Spanje, waarschijnlijk meegenomen door mijn oom. Wat het geweest is en doel??? De rode kokertjes bevatten een borduurnaald, nr. 18 denk ik.

Het zeshoekige blikje.


Wat er ooit in blikje gezeten heeft???

Nu zaten er allemaal drukknoopjes en haakjes in. Sommigen al heel oud en roestig.

Het Ritmeester blikje.

Knoopjes, verpleegstersknopen en kussensloop knopen. Tenminste dat herinner ik me van vroeger.

Dit bijzondere vogeltjesblikje.

Elastiek, labels van broeken, applicatiefiguren.

Blikje zonder deksel.

Krijtjes en naalden.

Het van Houten blikje.

Naalden, ijzergaren, handnaaiding (rechtsonder)

Hier nog van dichterbij.

Ook hier zat een ding in wat ik niet thuis kan brengen.

Het Tjoklatblikje


Het Kaartenblikje

Spelden en drukknopen

In de tas zaten ook kaarten die we ooit aan mijn tante en oom hebben gegeven of gestuurd.

Dit waren nog kaarten die we in 1969 naar mijn oom stuurden die toen een tijd in Spanje werkte. De kaart met de wielrenner is van latere datum.

Ik weet nog niet wat ik met alle inhoud van de blikjes ga doen. 

Fijne dag 


Dientje

6 opmerkingen:

  1. Wat een verzameling blikjes zeg! En ook de inhoud! Wat je er mee zal doen? In ieder geval niet weggooien. Als je het zelf niet wilt bewaren dan zijn er genoeg verzamelaars van zulke artikelen. Het Van Houten blikje viel mij dan in het speciaal op. De Van Houten fabrieken stonden in Weesp, waar ik geboren en getogen ben. Er woont ook nog steeds familie. Toevallig zijn we er met het gezin zaterdag geweest voor de intocht van de Goedheilig man. En ik heb in de schoolvakantie ook nog wel eens daar gewerkt.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij is dat zilverkleurige ding een glassnijder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't Is wel een hele ontdekkingsreis door de inhoud van die blikjes, ik kan je niet helpen met de bijzondere voorwerpen....ben ook wel benieuwd wat het zijn. Toch grappig dat handwerksters allerlei doosjes en blikjes verzamelen om hun spullen in te bewaren, dat is bij mij al niet anders....Jouw blikjes zijn sowieso al mooi om ergens voor sier neer te zetten. groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk die blikjes met hun inhoud en verhaaltje. Sommige blikjes herken ik ook wel, maar die voorwerpen zou ik niet weten..........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ding is een scalpel handvat voor mesjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een bijzondere collectie blikjes... Dat is toch heerlijk om ze één voor één open te maken, de spulletjes door je handen te laten gaan en je gedachten eveneens... Om te koesteren, Dini!

    BeantwoordenVerwijderen