donderdag 28 juli 2016

Over tenten en zo

Ik was er nog niet aan toe gekomen om onze caravan schoon te maken. Bij het uitruimen haalde ik ook alle kratten onder de banken er uit. Omdat we niet alle ruimte nodig hebben, wordt er al snel teveel meegenomen, beland in een krat en vervolgens gebruik je het nooit. Dit zijn de kratten die ik moet uitzoeken: wat gebruik ik wel en wat niet.

Terwijl ik naar de stapel kijk denk ik aan alle tenten die we hadden en wat we meenamen.

Deze tent kocht ik in 1973 en ging met mijn zusje op de fiets naar Drenthe. Allebei 2 fietstassen en de rest in plastic zakken op de bagagedrager.

Ben en ik hebben deze tent ook nog meegenomen op een motorvakantie naar Zweden. 2 Zijtassen en een tanktas, de tent en luchtbed als een rol op de bagagedrager.

In 1979 kochten we een Walker vouwwagen. De foto's aan de rechterkant komen van Internet. Pakruimte onder de banken. We namen toen mijn zusje mee, waarbij net een afwijking aan de kleine hersenen was geconstateerd waardoor zij lichamelijk steeds verder achteruit zou gaan. De bagage werd uitgebreid met campingstoelen en tafeltje.

Toen het met mijn zusje minder goed ging in de vouwwagen huurden we huisjes. De vouwwagen verkochten we en omdat we ons Suzuki busje konden ombouwen tot simpel campertje kochten we een trekkerstentje omdat we ook wandeltochten wilden maken.

In 1989 had het busje het inmiddels begeven. We hadden een auto gekocht, die meer luxe had. Het trekkerstentje werd toen wel erg krap. Bij slecht weer of niet zulke warme temperaturen was het zitten in de auto ook niet alles. De opvolger was een Karsten opblaastent. Eerst alleen met een kleine luifel en voortent. Later hebben we in de voortent ramen laten maken en een tussenluifel. Als we op doortocht waren, werd alleen de koepel opgezet. De vaste bagage, zoals servies, pannen, etc., kon in een grote krat en wij namen ieder een koffer mee.

In de koepel kon ik wel rechtop staan, maar in het "slurfje" niet. Had vaak rugpijn. In 2008 een Nomad gekocht waar ik in de hele tent kon staan. We hebben 2 vakanties deze tent weinig gebruikt.

Na onze vakantie in 2009, waarin we slecht weer hadden, besloten we een caravan te kopen. Het werd een Kip KK 300 LE en we noemden het 'Uilskuiken'. We gebruikten de erfenis van mijn inmiddels overleden zusje en zij werd altijd 'Uiltje' genoemd. Een kipje is een kuiken dus was de naam 'Uilskuiken' geboren. En al die kratten van de 1e foto en nog meer behoorde tot de vaste inboedel. Een heerlijke caravan met een groot kampeergevoel.

Maar we misten soms een extra zitje, vooral wanneer het weer minder was. Alsof het zo moest zijn, reed Ben tijdens een fietstochtje langs een caravanverkoper. Die had een Eriba met zitje te koop. Er zitten nog meer dingen in die we nu nog als luxe zien; toilet, mover, boiler. De knoop doorgehakt, met pijn in het hart, en ons 'Uilskuiken' verkocht en de 'Luxe' Eriba gekocht.
De foto's komen van internet.

Wij zijn er blij mee en hopen er in september nog mee weg te kunnen.
Hoewel de caravan iets groter is, is het aantal kratten geslonken. Hoe lang dat zo blijft???

Fijne dag.


Dientje

6 opmerkingen:

  1. Leuk om in woord en beeld jullie kampeergeschiedenis te zien. Ik hoop dat jullie in de toekomst mooie kampeermomenten mogen hebben met jullie luxe caravan. Hij ziet er prachtig uit. En die ruimte die jullie overhebben, slibt natuurlijk vanzelf weer dicht ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om de veranderingen door de jaren heen te zien. Net als bij het normale wonen veranderen de wensen voor het vakantieonderkomen ook. Een prachtige comfortabele caravan staat er nu voor jullie klaar. Ik heb helaas geen kampeerervaring, ben nooit verder gekomen dan de papierentent. http://detantevantjorven.blogspot.nl/2012/03/beer-aja.html
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ps. misschien moeten er nog wel kratjes bij ;)

      Verwijderen
    2. Jullie hadden een leuke tent. Zoiets hadden wij vroeger ook, maar dan van stof. Door mijn tante gemaakt. Van plastic een soort voortent. En wat betreft het aantal kratten: er komt vast wel weer wat bij in de lege kratten, maar er zal ook regelmatig geschoond worden. Groet.

      Verwijderen
  3. Heerlijk even mee gelezen met jullie vakantie plekkies allemaal. Telkens hebben we weer een reden om iets anders aan te schaften he. Een eriba hebben we ook nog naar gekeken, maar wij hebben besloten een combi-car aan te schaften en gaan er binnen kort mee op pad, luxe hoor na een koepeltent en daarvoor met zoonlief in zijn tent................lies.Conny

    BeantwoordenVerwijderen