dinsdag 17 september 2013

Uiltjes

Mijn zusje spaarde uiltjes. Wanneer en waarom zij hiermee begon weet ik niet. Had het te maken met onze achternaam? Had het te maken met de uil die altijd bij onze ouders stond en door onze vader gemaakt was?

(tin, metaal, zilver, brons)

 Hoe dan ook het was een hele verzameling. Met een verjaardag kreeg zij vaak iets met een uil, in de vakantie werd ook gekeken en gekocht door haarzelf of door ons. De uilen mochten niet te groot zijn,  hooguit 7 cm hoog.
(v.l.n.r. keramiek, porselein, Delfts Blauw)

(v.l.n.r. klei, gips, barnsteen, ?, albast)

We zijn vaak met zusje op vakantie geweest en het was dan een sport om iets te vinden wat nog niet in de verzameling zat en apart was.
(glas, kristal)

Ik keek ook naar mooie kaarten met uilen, borduurde uilen, kantkloste een uil (zie blog over kantklossen).

In 2009 overleed zusje en ik erfde alles van haar, dus ook de uilenverzameling. Een deel heb ik aan de mensen gegeven die veel voor haar deden of verzorgd hebben.

Een kleine selectie heeft een plek in de kast in de kamer gekregen. Het grootste deel zit ingepakt. Regelmatig wordt dit te voorschijn gehaald en bekeken. Soms wordt er wat gewisseld.

Ik maak, koop, krijg ook uilen en zo wordt de collectie wel groter. Ik koop nu alleen iets wanneer ik het erg mooi vind en niet alleen omdat het een uil is.
(gebreide, gehaakte, stoffen, glas in lood (kado), knuffels)

De meeste uilen hebben jullie kunnen zien, maar er staan er her en der nog wel een paar ergens in huis, al dan niet zichtbaar. Terwijl ik dit schrijf denk ik dan ook: 'oh die en die heb ik niet op de foto, daar staat ook nog ...'. 
(hout, klei en ?)

Mijn collega Monique van kreaniekdesign maakt allerlei hebbedingetjes van vilt en stof waaronder uilenhanger, uilensleutelhanger. Zij heeft voor mij deze uilen voorbereid, ik wil ze zelf in elkaar naaien. Dit ga ik doen zodra ik mijn andere projecten even laat liggen.

Op diverse blog zie ik uilen in allerlei vormen. Ik vind het leuk om te zien wat iemand verzamelt en te lezen wat dit voor iemand betekent.

Fijne dag.

Groet,



Dientje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten