vrijdag 10 november 2023

Recept van de maand 3

Kip met zuidvruchten en cashewnoten

Dit gerecht is iets van mijzelf. Ik kan niet zeggen waardoor ik ben geïnspireerd.
De ingrediënten hangen af van wat er in de voorraad ligt. Gedroogde abrikozen en rozijnen heb ik meestal wel in huis, soms ook pruimen of Tutti-Frutti. Cashewnoten, ik gebruik de ongezouten variant, gebrand of ongebrand, of een notenmix heb ik ook altijd wel in huis.


Het is voor mij een 'op gevoel' gerecht, dus ik bepaal bij het bereiden of ik het genoeg vind.
Voor 1 persoon heb ik het volgende genomen:
Kippendij of kipfilet
Boter of olie om de kip te bakken.
Peper en zout naar believen.
Klein handje rozijnen, ong. 5 gedroogde abrikozen in stukjes gesneden, ong. 5 gedroogde pruimen in stukjes gesneden.
Handvol cashewnoten of notenmix.
Zoete Chilisaus of rode curry pasta, zie foto onder.

De rozijnen spoel ik af en laat ze in warm water weken en daarna uitlaten lekken. Weekwater gooi ik pas weg als het gerecht klaar is.
Kip braden en kruiden met peper en zout. Als de kip bruin is, gaan de rozijnen en zuidvruchten erbij even meebakken. Kipfilet laat ik wat langer bakken. Zoete chilisaus erbij, flinke kneep, of 1 à 2 theelepels rode currypasta erbij en zonodig nog wat water. Dit laat ik 20 tot 30 min. sudderen en doe er scheutje weekwater bij wanneer ik het te droog vind. De cashewnoten door het mengsel roeren.

Opdienen met groente naar keuze. Ik eet het met sla. rode kool, kidneybonen, of waar ik maar zin in heb en vind passen bij de kip en zuidvruchten.

Hopelijk brengt dit gerecht je op een idee. Ik vind het heerlijk.

Groetjes,


Dientje


12 opmerkingen:

  1. Wat een lekker idee, zuidvruchten en noten bij de kip. Iets om uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou niet van zuidvruchten maar aan dit recept kan je wel sleutelen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er heel smakelijk uit! En leuk dat je dit helemaal zelf hebt bedacht... Op gevoel koken is òok creatief hè...
    Eet je er geen pasta of rijst bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt ook weer heerlijk, noten, gedroogde vruchten en kip, goede combinatie. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De ingrediënten staan me wel aan en zeker in combinatie met kip !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder zoet van de vruchten met pittig van de kip, eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet niet of ik dit ga proberen, meestal houd ik niet zo van gedroogd fruit bij het eten, maar wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit klinkt lekker, ga ik eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt me heerlijk Dini, de combinatie zoet en hartig vind ik
    juist heerlijk. En eigenlijk kook ik ook een beetje zoals jij dat doet.
    Heel ongecompliceerd, inderdaad wat heb ik nog in de koelkast
    of kast staan waarmee ik kan combineren met vlees en vis.
    En weet ook altijd precies welke kruiden ergens bij kunnen,
    kan dus nooit mis gaan, hihi

    Groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, hier houden wij van. Ga ik maken en recept bewaren. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het ziet eruit als een heerlijke combi, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat klinkt overheerlijk en ziet er heel smakelijk uit. Ik wil dit ook eens proberen. Gedroogd fruit is er vaak voldoende in huis. Mmmmm.

    BeantwoordenVerwijderen