maandag 20 november 2023

Breiwerk

 Eind oktober had ik deze sokken klaar.

In dit blog schreef ik dat ik mogelijk de voet en hiel uit wilde halen, omdat ik de hiel van de 1e sok te dun vond. Bij de 2e sok had ik de hiel verstevigd met het klosje uit de bol Lang sokkenwol. Eigenlijk had ik geen zin in uithalen, maar het verschil in hiel was groot.
Op zolder had ik nog een 'Stop paddenstoel' liggen en bedacht dat ik het dunne garen er wel op kon mazen.

Dit maar eens proberen.

Op deze foto heb ik een stukje aan de rechter kant gedaan.

Het resultaat.

De sokken zitten heerlijk en ik vind ze mooi geworden.

Verder heb ik veel gebreid aan mijn vestje, Sommarkoftan. Hier liet ik zien dat ik het voor- en achterpand uitgehaald had. Vorige week maandag was ik weer zover dat de mouwen er bij moesten en ik met de pas kon beginnen.

Ik had het lijf al langer gemaakt dan het was voor het uithalen. Maar het blijft moeilijk inschatten. Na een hilarische passessie besloot ik de pas door te breien en dan maar te zien hoe het uitvalt. Ik ben nu op de hoogte voor de hals mindering.

Nu kon ik het al wel beter passen. De lengte van het lijf is net aan, maar staat af. Daarom heb ik een draad net onder het gaatjes patroon geregen en ga vanaf daar verlengen. Voordat ik aan de boord ga beginnen minder ik een aantal steken zodat het minder afstaat. Het gaat goed komen.

Wat er ook nog op mijn pad kwam, is ... Kerstsokken. Dit paar is voor mijn man, royale huissokken.

Genoeg te om mee bezig te zijn.

Groet,


Dientje

11 opmerkingen:

  1. Wat een goede oplossing voor die hiel. Het zijn hele mooie sokken geworden. En het vestje vind ik prachtig. En wat heb je toch een doorzettingsvermogen, uithalen en opnieuw beginnen. Dat is iets wat handwerksters regelmatig doen. Niks erg, het werk moet toch naar je zin zijn. En wat boft die man van je: zulke mooie sokken heeft niet iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige sokken heb je gebreid! Slim hoe je de hiel hebt verstevigd. Wat brei je mooi regelmatig.
    Leuk dat je ook de Sommarkoftan breit. Ik heb wat oudere berichtjes bekeken. Begrijp ik het goed dat je straks onder het telpatroon gaat verlengen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een slimme oplossing voor die hiel! En je vestje wordt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, kerstsokken! Die kan je dus maar 2 dagen dragen.
    Maar dat is een grapje hoor, ze kunnen nu ook al aan, maar ze zijn nog lang niet klaar. Wordt misschien een kerstkadootje?
    Mooie oplossing voor de mooie sokken.
    Het vestje heeft wel wat voeten in de aarde tot nog toe.
    Maar gelukkig vind je overal een oplossing voor, dat is fijn.
    Uiteindelijk komt het af.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt een goed idee om de hiel zo te verstevigen, ze zien er trouwens heerlijk warm uit, lekker voor de winter.
    Grappig die kerstsokken voor je man en met het vestje komt het vast ook allemaal goed. Genoeg te doen voorlopig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker bezig joh. Mooie sokken en een prachtig vest in wording.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige sokken zijn het geworden Dini, en wat slim
    hoe je de hielen hebt opgelost. Ze zien er heerlijk zacht en
    aangenaam uit. Je vest gaat ook heel mooi worden!!! je bent
    ook wel een bezig bijtje hoor, echt geweldig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik dacht even ...'je gaat die sok toch niet uithalen hè...' Maar dit is veel slimmer en nu heb je toch een stevige hiel!
    Je vestje vind ik prachtig. Ik dacht eerst dat je allemaal gekleurde knoopjes erop gezet had, maar toen heb ik de foto maar even vergroot en ja... steekmarkeerders! Hahahaha...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het gaat goed in Huize Dientje. Je bent er wel druk mee. Sokken zien er ook leuk uit en goed gedaan die hiel. Sokken uithalen is vervelend werk als er op drie of vier pennen weer steken moeten komen. De kerstsokken worden ook speciaal. Hoop dat je ze af krijgt voor de Kerst. Zou mij niet lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geen verstand van breien maar ik zie wel dat je mooie kousen hebt gemaakt. Leuk die houten klos komt het toch weer van pas. Veel brei plezier je komt al een beetje in de kerststemming.

    BeantwoordenVerwijderen