maandag 12 juni 2023

Haken en breien

Deze week druk aan het breien geweest om de bodem van de Zeeuwse tas klaar te hebben. De vorige keer schreef ik al dat het door foutjes niet zo snel ging. Bij het averecht breien neem je gemakkelijk de blauwe steek mee wanneer je een witte breit.

Maar Multitasken is ook niet bevorderlijk, haha. Hier zit ik een YouTube filmpje te bekijken over meerdere manieren om verkorte toeren te breien. 

Na de 'Reparatie' alleen maar breien en geen afleiding. Het vervelende van tricot breien is dat het zo oprolt en dan kijk je ook niet elke toer naar het werk.

Dus na 48 naalden, tijdens het meten, zie je toch weer foutjes of lijkt een foutje. Grrr, balen. Ik heb er een nachtje over geslapen en besloten dat ik het zo laat omdat het de bodem is. En na het wassen of stomen, moet volgens patroon voordat je hem over de jute tas doet, trekt er ook nog wel wat weg.

Ik ben inmiddels begonnen met het patroon van de zijden. Hier kun je het al iets zien.

De Landscape Shawl is ook een stukje verder, ik ga beginnen met rij 18. In totaal zijn er 46 rijen en de bies. Het is nog niet zo koud dat ik hem nodig heb, 😂.

Floor vroeg in de vorige blog wat het verschil was tussen een gewone haaknaald en een Tunische. Hierbij de verschillen.
Dit zijn haaknaalden waarmee ik vroeger heb leren haken. Ik begon met stalen, soms al roestig, later met de grijze Aluminium. Deze waren 15 cm lang.

Tunische haaknaalden zijn 40 cm lang en hebben een knop aan het eind zoals een breinaald, om veel steken op de naald te hebben. Tunisch haken is ook een andere haaksteek. Dit plaatje komt van internet. Ik heb ooit met zo'n naald een baby jasje gehaakt, zelf mijn pop kon ik het niet aantrekken.

Tegenwoordig haak ik met dit soort haaknaalden, ik vind dit gemakkelijke vasthouden en heb minder last van hand/pols. Bij de Landscape Shawl heeft de ontwerper een haaknaald zoals de linker gebruikt omdat er maximaal 12 steken op de naald komen. Doordat het allemaal op een kluitje zat, lukte het mij niet om los / strak genoeg de heen- en teruggaande naald te haken.

Dus heb ik deze 'moderne' Tunische haaknaald gekocht. Deze is 15 cm lang en er kan een kabel aan gedraaid worden, zodat je heel veel steken op de naald kunt houden, bijv. voor een deken. Ik haak normaal met een zogenaamde Pengreep en bij deze naald de Mesgreep.

Nu nog even de WWKIPDay van afgelopen zaterdag. Voor de winkel, noordkant, was genoeg schaduw en er stond een briesje. Er stond ook een badje klaar.

Daar maak je dan wel gebruik van.

We waren met 8 dames en er waren nog een paar bezoekers voor de winkel. Op verzoek had ik wat van mijn werkstukken meegenomen. Op de foto brei ik aan de Zeeuwse tas, maar door alle gebabbel en een hulpvraag van iemand ben ik hiermee snel gestopt en heb de breikous gepakt. Het was een gezellige middag en vergat meer foto's te maken.

Fijne dag.



Dientje






10 opmerkingen:

  1. Ik zie het 'foutje' niet, hoor! En dat zwembadje... superidee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat keuk een dagje en publicaties te handwerken. Zag op FB dat het ook in Dordrecht gedaan is. Leuk quilttasje net hexagonnen gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor de uitleg over de haaknaalden. Omdat ik met haken niet verder kom dan met vasten en stokjes, vraag ik me nu af waarom een haaknaald lang moet zijn zodat er meer steken op kunnen.
    Met breien is dat zo, maar met haken heb je toch altijd maar 1 steek tegelijk op je haaknaald?
    Zal wel onwetendheid zijn :-)
    Maar ik denk dat je tas wel heel mooi wordt als ik dat kleine stukje vast bekijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij Tunisch haken heb je meer steken op de naald. Even googelen.

      Verwijderen
  4. Fijn dat je eerst de bodem moest doen en nu het zichtbare werk pas. Nu heb je ook minder last dat het werk omkrult. Het is een mooi project, de sjaal ook. Leuke foto van zaterdag. Fijn dat er nog wel aanloop was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker zwembadje erbij. En dat kleine foutje wat niet ziet wat niet deert. En het is handwerk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De tas wordt vast mooi. Foutje lekker laten zitten het is “maar” de bodem. Ik vind het heel leuk om te zien hoe je de tas maakt. En dan de shawl, dat wordt echt een mooie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gezellig brei- en haakverhaal. Slim dat voetenbad. En zo'n heel klein foutje in de bodem van de tas zou ik zeker niet uithalen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De tas gaat echt heel mooi worden maar voor mij staat de sjaal op nr. 1. Ook leuk om te laten zien wat jou/jullie zoal maken en mee bezig zijn. En als antwoord op jou hoedjes vraag? Ik weet de naam van de dame niet meer maar het zou goed mogelijk zijn dat zij ook in Vorden is geweest. Groenlo ligt niet zo ver daar uit de buurt. Fijne dag. Gr. Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een goed idee om een badje neer te zetten, lekker met de voeten erin en ondertussen heerlijk aan je werkstukken bezig zijn, dat hou je wel vol..

    BeantwoordenVerwijderen