maandag 21 augustus 2023

Souvenir

Ooit heb ik in Bern een bol sokkenwol gekocht, katoen/wol/polyamide.

Van mijn schoonzusje kreeg ik een patroon voor kousevoetjes.

Het patroon is van Wolhalla. Deze heb ik van dit garen gebreid.


Daarna verdween de rest van de bol in de doos met sokken wol.

Begin juli kwam op de blog van de Breimeisjes het patroon van Romantische Zomersokjes.
Ik moest weer aan dat garen uit Zwitserland denken. Dit opgezocht en gevonden, er zat zelfs nog een bonnetje in: gekocht in oktober 2011, SFR 12,95 (omgerekend met de koers van toen ongeveer € 9,00).

Tussen de sokken van Stephen West en het uitkomen van de Summer Sock A Long van Scheepjes ben ik er aan begonnen. De picot opzet was nog wel een gedoe en de boord werd veel te wijd. Opnieuw opgezet met rondbreinaald en paar steken minder.

Daarna was het appeltje-eitje.


Toch maar eerst de 2e gebreid voor de Sock A Long.


Toen deed ik ze aan met mijn sandalen. Tja....

En met mijn huis/tuin slippers. Nog een keer Tja...

Hoe is het met de lage wandelschoenen?

Voorlopig weet ik nog niet hoe ik ze ga dragen of wat ik ermee ga doen. Het was leuk om te maken. Draaien foto lukt me niet vandaag.

Nog een verhaal over mbt de wolwinkel in Bern. Vanaf 1987 kom ik bijna jaarlijks wel een keer in Bern, onze vrienden wonen daar 30 km vandaan, en tot 2011 was ik nooit in dat winkeltje geweest. In 2010 zijn mijn achterneefje en -nichtje geboren en ging ik voor hen breien. De belangstelling voor wolwinkels kwam toen meer. Ik ging dus de winkel in, kocht een bol sokkengaren en zag een stoer jongensvestje, echt iet voor mijn achterneefje. Vooral niet kopen. 2 Dagen later was ik weer in Bern en kocht wol en hele leuke knopjes. Geen breinaalden, want ik heb thuis genoeg. Haha, voelen jullie het al? Met een omweg naar de auto en breinaalden gekocht. Even een proeflapje breien. Toen we thuis waren moest ik alleen nog afwerken.

Daarna ben ik nooit meer in dit winkeltje geweest en volgens mij bestaat het ook niet meer.


Groet,


Dientje




11 opmerkingen:

  1. Superleuk! De sokken en het vestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een duur bolletje garen! Maar ja, ik vind alles duur in Zwitserland...
    Draag je de kousenvoetjes wel? Of alleen als slofjes in huis...
    De sokjes van Akkelien vind ik ook leuk, maar ja... ik draag eigenlijk nooit sokken... Misschien dat ik ze ooit eens voor iemand anders ga maken.
    Ik vind jouw sokken het leukst in de wandelschoenen staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Romantische zomersokjes.... daar moest ik wel een beetje om lachen.
    Je draagt sokken in je schoenen, en als het warm is meestal niks.
    Nu zit je te dubben....
    Maar als je in de zomer gaat wandelen met gewone dichte schoenen kan je ze daarin vast wel goed gebruiken.
    Anders misschien in de winter in bed als je koude voeten hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke sokjes, maar ze staan inderdaad beter in dichte schoenen dan in sandalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke sokjes. Altijd fijn, in dichte schoenen of van de winter in bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke kousenvoetjes en sokjes heb je gemaakt Dini, vind het garen ook erg leuk, vooral met zo hier en daar subtiel een rode draad.
    Het vestje vind ik ook zeer geslaagd. Haha toch nog even breinaalden halen, snap het helemaal, je handen jeuken dan gewoon.

    Lieve groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wie wat bewaart heeft nog weer een paar mooie sokjes.
    Leuk hesje ook. Die had je snel af.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer om die sokjes in schoenen te verstoppen, gewoon lekker ‘s-avonds op de bank liggen en genieten van het moois aan je voeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, tja, als jij maar eens per jaar langs zou komen, kan zo'n winkel ook niet blijven bestaan natuurlijk 😉. Ik hoop binnenkort een wolwinkel in Interlaken te gaan bezoeken. Vind het altijd leuk als ik op reis ben, om garen mee te nemen als souvenir. Draag het hele jaar door sokken, dus een sokkenwolletje komt wel van pas en neemt niet teveel ruimte in de koffer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha, wat leuk! Ook je verhaal over de wol en dat speciale winkeltje. Jammer dat je er niet weer geweest bent. de wil is prachtig en ik vind het zelf perfecte sokken in m'n wandelschoenen :-) Ik wandel iedere dag minstens 10.000 stappen en wil wel graag sokken aan. Dan zijn sneakersokjes lekker in de zomer! En ja, ik maak de opzet met dunnere naalden, anders wordt het echt veel te wijd.

    BeantwoordenVerwijderen