maandag 28 augustus 2023

Mijn andere breiwerk

De vorige blog ging over de sokken die ik had gebreid. Daarnaast heb ik nog een paar breiwerken.

De Zeeuwse Tas.
Ik heb het onderste blokdeel, 1/3 van de tas, klaar.


Iets dichterbij gefotografeerd.


De 1e mouw van de Sommarkoftan was halverwege en deze heb ik af.

Ik gebruik bij dit breiwerk kabels en losse breipunten, van Knitpro. De kabel die ik eerst gebruikte was erg stug. Knitpro heeft nu ook een kabel die kan meedraaien en werkt daardoor minder stug. Die heb ik gekocht. Helaas, bij het overzetten van de naaldpunt op de kabel, brak de naaldpunt net achter het schroefdeel. Gelukkig had ik nog een reserve, voor de zekerheid hier wel even een stopper opgezet.

Om niet steeds te moeten tellen, heb ik om de 10 toeren een markeerder gezet.

Met de 2e mouw ben ik bijna bij de gaatjes rij.

Hier schreef ik dat Scheepjes ook met een KAL, Summer Sock A-Long, zou beginnen.

Het hele patroon kwam bij het begin al uit en verschilde niet zoveel met de manier waarop ik mijn sokken brei.

Dus na de 1e sok gaat de 2e in een lager tempo.

Wat was er anders dan ik zelf doe.
-Meerderen bij de teen door voor en achter in te steken, ik neem een tussenliggend lusje op en brei deze verdraaid. Geeft beide een mooie meerdering.
-Overgang van hiel en bovenvoet: ik neem een extra lus op en brei verdraaid. Carmen Jorissen, ontwerpster patroon, neemt lusjes in de steek op. Kijk hiervoor naar YouTube filmpje op ongeveer 44 minuten, https://youtu.be/YmZX0yhKib4?si=2-Cjd9swS8lTnMQc (Newleafdesigns Sokken breien voor beginners).
-Afkanten boord; in dit patroon wordt de Lori's Twisty Bind Off, genoeg filmpje te vinden en ook in bovengenoemd filmpje te zien. Ik vind dit mooier dan methode die ik zelf gebruik.



Fijne dag.

Groet,



Dientje

11 opmerkingen:

  1. Het lijkt wel of je in de brei-fase zit...:) Leuk om steeds af te kunnen wisselen. Wat wordt die Zeeuwse tas mooi, de rest ook hoor... maar deze viel me extra op!
    Ik vind het ook altijd leuk om van een patroon weer iets te leren, zoals dat meerderen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op een of andere manier kom ik er nog niet toe om op mijn kamer te gaan zitten prutsen. Beneden ligt altijd wel een breiwerk, dus pak ik dat sneller. Er ligt ook wel iets te breien om mee te nemen voor ‘onderweg’. Gaat vanzelf wel weer minder worden. Groet, Dientje

      Verwijderen
  2. Mooie (voor mij een beetje te) complexe breiwerken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Snap al die technische details niet :-)
    Kom niet veel verder dan een rechte lap breien. Maar het zijn leuke sokken en de tas wordt zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke werkstukken laat je zien. De tas wordt echt heel mooi, dat kun je wel zien. En dan die sokken…echt supermooi. Ik brei zelf niet ( meer), maar geniet wel van alles wat je laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi prachtige sokken en mooie tas .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat laat je ons toch veel moois zien Dini, de Zeeuwse tas gaat
    een JUWEEL worden. Het lijkt me heel ingewikkeld en je moet
    er gezien het patroon wel goed met hoofd bijblijven. Bij het zien
    van de mouw dacht ik eerst dat je er allemaal knoopjes in
    samen had gebreid, haha vond het er zo leuk ut zien. maar handig
    inderdaad dat is makkelijker tellen zo. Je sokken vind ik helemaal TOP!! Super leuk zo kleurrijk. Succes met alle vorderingen

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtig breiwerk heb je onder handen ×3! Zo kun je lekker variĆ«ren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er allemaal geweldig mooi uit en dat variƫren is denk ik wel fijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig je zeeuwse tas echt een uitdaging.
    En ook je andere breiwerkjes.Leuk de afwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen