vrijdag 9 februari 2024

Recept van de maand 6

Oeps, een beetje in de war met de datum. Ik had in mijn hoofd zitten dat ik volgende week een recept van de maand zou plaatsen en had bedacht dat ik nog wel tijd had om het recept en foto's te maken.
Maar goed dat ik vorige maand een foto maakte van een paar Quiches. 

Zalmquiche - rechtse

Voor de ZalmQuiche gebruik ik:
4 - 5 plakjes bladerdeeg, ontdooid
125 ml slagroom of kookroom
4 eieren
1 theel. Paprikapoeder
Peper

150 - 200 gr. verse Zalm zonder huid of Zalm uit blik
400 gr. Italiaanse roerbakgroente
1 eetl. Italiaanse Kruiden
Zout
Quichevorm 26 cm of springvorm, ik had een 24 cm springvorm.

Bereiden:
Oven voorverwarmen op 200 graden.
Vorm invetten en bekleden met bladerdeeg. Met een vork gaatjes prikken.
Zalm in blokjes snijden of ontdoen van graat en vel wanneer je een blik hebt.
Groente bakken, ong. 5 min. Kruiden en zalm erbij doen en zout naar behoefte. Verse zalm laat ik roze kleuren. Daarna groente / zalmmengsel af laten koelen.
Room, eieren, peper en paprikapeder door elkaar kloppen.
Groente / zalmmengsel over de bladerdeeg verdelen en het room / eiermengsel erover gieten.
40 - 50 min. laten bakken. 

Voor mijn 'gewone' Quiche gebruik ik de eerste 5 ingrediënten: bladerdeeg, room, eieren, peper, paprikapoeder aangevuld met:
Gatenkaas, ik gebruik meestal Leerdammer Lightlife, 1 pakje vind ik net te weinig.
Ontbijtspek, ik heb meestal 12 plakjes = 1pakje van AH

De bladerdeeg bedek ik met plakjes kaas, dan 6 plakjes spek erover, weer kaas en spek, eindigen met kaas. Hierover het ei / roommengsel.
Dit ook 40 - 50 min. op 200 graden bakken.

Je kunt lekker veel variaties verzinnen met deze basis.

De 2 Quiches van de foto had ik gebakken toen mijn man met skivriend terugkwamen van wintersport. In totaal bleef er een ruime halve Quiche over, ze waren uitgehongerd na een reisdag, haha.

Eet smakelijk.

Groet,

Dientje

12 opmerkingen:

  1. Quiches zijn altijd heerlijk, moet zelf ook weer eens aan de slag gaan,
    smaakt heerlijk een paar punten bij een lekkere soepje. Maar zo uit het vuistje als tussendoortje ook erg lekker. Zelf maak ik ze meestal met champignons, blokjes kaas fijn gesneden ham reepjes, stukjes paprika en een heleboel kruiden. Maar zoals jij beschrijft met zalm lijkt het me ook erg lekker.

    Groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker Dinie! Met zalm heb ik 'm nog nooit gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt heerlijk, die ga ik onthouden. Goed dat je toch nog meedoet ;) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, de tijd gaat soms snel hè.. Maar nu heb je meteen al iets voor de volgende keer in gedachten!
    Wij houden veel van quiches, maar nog nooit met zalm gemaakt.
    Ontbijtspek (tegenwoordig pak ik weer Zeeuws spek) doet het goed qua smaak in veel gerechten!
    Dankjewel voor je recepten; zo komen er weer eens varianten op tafel...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, die klinken allebei lekker! Ik houd wel van quiches!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er lekker uit. een Quiche is altijd smakelijk.
    Fijn weekend.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Quiches zijn lekker en ik vind ze er altijd feestelijk uitzien!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er heerlijk uit, ik onthou ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nooit gemaakt maar dit is een goede uitdaging 😅

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben dol op quiches. Nieuwe varianten zijn altijd welkom. Bedankt voor 't delen!
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Quiches zijn altijd heerlijk, wij maken ze regelmatig........mmmmm

    BeantwoordenVerwijderen