zaterdag 14 augustus 2021

Quilt van Jo

In de zomer wanneer ik het te warm voor een dekbed en te koud voor alleen een hoeslaken vind, heb ik een quilt op mijn bed liggen. 
Halve Quilt

Zo'n 25 jaar geleden heeft Jo, de moeder van mijn vriendin, deze quilt voor mij gemaakt.
De andere helft.

Ik zocht zelf het blok uit: Double Windmill.

Ze vroeg mij ook om stofjes. Die had ik wel; restanten van naaiwerk, katoentjes waar ik knuffels van maakte op mijn werk. Elke morgen, wanneer ik het bed recht trek, zie ik stofjes met herinneringen.
De vierkantjes in het midden bij alle blokken zijn resten van slaapkamergordijnen. De donkere molenwiek is van een dekbedhoes.

De donkere is een katoenen batik waar ik een blousejas voor mijn Zwitserse vriendin maakte. 

Uit een ander deel van de batik die hierboven ook is gebruikt.

Nog een uit dezelfde lap stof.

Van het streepje had ik een blouse, van de bloem een rok en lange blousejas.

De wieken aan het middenblok zijn van dezelfde lap stof als hier boven.

Het groene stofje kwam van mijn werk.

De donkere is van een bermuda van mijn man.

Hier een combinatie van de bermuda en dekbedhoes.

Van de roze met stip heb ik een luiertas gemaakt voor een collega. De ander wieken zijn stofjes van mijn werk, bij beide foto's.


Hier is voor de lichte wieken ook gordijnstof gebruikt.

De stof aan het middenblok is een zelf gemaakte broekrok geweest.

Weer een stofje van mijn werk, gele achtergrond met bloem.

Van het blauwe ruitje heb ik een kiel voor mijn neefje gemaakt en een broek voor de oudste zoon van Zwitserse vrienden.

Van deze bruine katoenen batik heb ik een blouse gemaakt. Ging tot dit jaar mee met vakantie, lekker luchtig en snel droog.

Deze katoenen batik is ook een blouse. Inmiddels aardig verkleurd, maar gaat zomers nog steeds mee.

Hier nog een keer de batik.

En hier nog een keer met de blouses.

Voor de achterkant is ook een deel van paars/groene dekbedhoes gebruikt, rechtsvoor, linksachter en aan zijkanten. 

Het was een prachtig kado en ik heb er nog steeds veel plezier van.

Groet,


Dientje



6 opmerkingen:

  1. Het is een prachtige quilt, zo leuk met al die herinneringen. Dat blijft mooi om op bed te hebben liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd dierbaar zo een quilt vooral met alle herinneringen erin genaaid. Je blijft er naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is heel bijzonder! Misschien een vriendin die je al heel lang kent en waar je vroeger ook thuis kwam?
    Prachtig hoe al die stofjes een nieuwe bestemming kregen in deze quilt; zo deden ze het vroeger ook hè..
    Ik vind het wel een slim idee om zomers je dekbed te verruilen voor een luchtige quilt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat weet je nog precies welke lapjes er zijn gebruikt. Het is zo wel een heel mooie en bijzondere quilt. Ik gebruik ook een quilt op mijn dekbedovertrek, maar daar zit geen verhaal aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie quilt. Ik heb er ook één op bed, maar die heb ik zelf gemaakt. Deze, gemaakt door een speciaal iemand, is natuurlijk heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen