maandag 9 januari 2023

Gehaakte deken

In mijn blog van 28 november schreef ik over de gehaakte deken die ik bij Annelein Design had gezien.
Ik ben niet zo van dekens haken, maar dit vond ik een leuke maat en het patroon sprak mij aan.

Ik koos voor de blauw-witte variant omdat ik de kleuren rood en groen die mijn winkeltje in voorraad had niet mooi vond.

De start was niet veelbelovend, haha. Na de opzet en nog geen kwart toer stokjes zat een klein knoopje. Het zag er niet stevig uit, dus opnieuw beginnen.

Deel 1 was geen probleem, hoewel ik wel het idee had dat ik misschien een andere haaknaald nodig had. En proeflapje gehaakt en besloten met de voorgeschreven naald verder te gaan.



De sterren werden met vasten gehaakt en een naald dikker. Omdat je de draad meeneemt, moest je goed op de spanning letten. Bij Annelein las ik dat zij ook de sterren 'rommelig' vond.

Hier zie je het beter. Tijdens het werken 'stoorde' dat meer dan toen het klaar was.

Bij deel 3 'de Peperkoek Popjes' ging het al beter, ook met het meenemen van de draad. Nu moest ik opletten dat ik niet te los ging haken. Dus vaak neerleggen en kijken of het niet teveel naar binnen trekt.

Daar zijn ze dan, zie ze eens zwaaien.

Deel 4 waren de mutsen.

En het laatste deel weer sterren. Boven de laatste rij witte noppen moesten 4 rijen stokjes. Ik heb er 3 gedaan omdat ik anders voor iets meer dan een halve toer een nieuwe bol moest aanbreken.

Voordat ik met de rand begon heb ik de deken eerst iets opgespannen.

Na het opspannen een foto van de .... achterkant, haha. Ik zag het pas toen ik dacht: je had hem wel gladder mogen neerleggen.

Hier de goede kant.

Nu nog afwerkrand. Volgens patroon 2 rijen wit, 1 rij donker- of lichtblauw, 1 rij wit. Na de 2 rijen wit was het twijfelachtig of ik wel genoeg wit zou hebben voor de buitenste rand of ook weer een nieuwe bol te nemen. Allerlei varianten bedacht en besloten gewoon de laatste rand ook donkerblauw zou doen. Ik moet hem nog beter opspannen.

De 'Winterse' deken mag nog een poos in de kamer blijven liggen. Ik ben er blij mee.


Groet,


Dientje

10 opmerkingen:

  1. Ik vind hem heel erg leuk geworden! De problematiek van die draad meenemen en het geheel goed houden, ken ik. Dat vraagt constant je aandacht.
    Ik haak daarom ook graag een bredere rand om een deken, want dat maakt veel goed.
    Dit ontwerp zou trouwens ook prima om te zetten zijn in mozaïek haken en dan heb je het probleem met de draad meenemen ook niet.
    Nou, het is nog steeds winter... dus geniet van je deken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een erg leuke deken geworden, de kleuren zijn ook mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gezellige deken geworden in mooie kleuren.
    Hij is ook prima gelukt.
    Wordt vast nog wel koud, dan kan je er lekker onder kruipen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vsn haken heb ik geen verstand maar ik vind het eind resultaat erg leuk vooral ook je kleur keuze. Lekker koel sneeuw gevoel. Mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie deken. Prachtig hoor in deze kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is je deken leuk geworden. Je kunt trots zijn op het resultaat.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gave deken echt winters zo leuk om weer dekens tezien langs komen. Deze ga ik ook onthouden. Hij spreekt me wel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schitterende deken is dit zeg......liefs. Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vind je deken prachtig geworden Dini, ook im deze
    kleurcombinatie vind ik het zeer geslaagd!!!
    Best een behoorlijke klus en lastig dat niet alle gedeeltes
    prettig haken. Geniet maar heerlijk van de warmte die de
    deken je gaat geven, de winter duurt nog even.

    Groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie kleuren heb je gebruikt. Zo is het echt een eigen deken geworden.

    BeantwoordenVerwijderen