maandag 10 juli 2023

Breiles en ...

Eén van mijn achternichtjes, 11 jaar, wil leren breien. De laatste tijd zat ze niet lekker in haar vel, bronchitis / longontsteking, dus het kwam er niet van. We wonen een uur rijden van elkaar, ik in Nederland en zij in Duitsland, daardoor zien we elkaar niet zo vaak. Maar afgelopen zaterdag gingen we op bezoek. Wat is dan handig om te leren Continental of Engels, zoals wij het doen. Gaan we een rondbreinaald gebruiken of gewone naalden. Dus uit mijn verzameling rondbreinaalden 4, 4,5, 5 genomen en korte breinaalden, 30 cm, in dezelfde maten gekocht. Een bolletje wol om te oefenen en een paar verschillende bollen verloopgaren gekocht om evt een sjaal te breien.

Van een breiles kwam niets. Ze was door een vriendinnetje uitgenodigd en het was ook wel erg warm, 34 graden. Ze gaat eerst op vakantie en daarna doen we een nieuwe poging.

Bij Elizabeth las ik over de lavendelzakjes die zij gemaakt had. Toen dacht ik aan mijn eigen lavendelzakjes. Ik heb er veel gemaakt en zelf ook nog een paar. Dit was een welkomspakketje van de Ariadne, ze zijn lichtblauw.

Voor mijn zusje, Irene, maakte ik deze. Na haar overlijden nam ik deze weer mee.

Ik heb er ook een aantal gebreid en er nog 1 over. Ik dacht dat deze uit een Ariadne kwam. Ik was toch voor de wol en breinaalden bij Het Kleinvak en zocht deze Ariadne op. Gevonden. Het babymutsje heb ik ook gebreid voor een pop.

Maar het was niet het gebreide lavendelzakje die ik nog had. Ik heb het idee dat deze uit een oude Burda Kantbreien of Kunstbreien komt. Misschien heb ik deze nog ergens liggen. Anders probeer ik tzt het patroon te ontrafelen.

In dezelfde Ariadne stonden ook deze vingerloze handschoenen. Die maakte ik van donkerblauwe sokkenwol, inmiddels versleten en weg.

Er stonden toch wel veel leuke dingen in Ariadnes in de 80'er jaren. Misschien moet ik de banden met Ariadnes maar eens lenen en doorkijken.

Groet, 



Dientje

11 opmerkingen:

  1. Wat een leuke dingen om weer tegen te komen! Ja, je zult vast veel leuks vinden in oude banden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, 34 graden en dan leren breien is geen goede combinatie. Maar wat in het vat zit, verzuurt niet... Leuk dat het meisje wil leren breien!
    Gaaf om je lavendelzakjes te zien.
    Dat zakje wat jij laat zien uit de Ariadne is een wattenzakje. Ik heb het ook, ooit eens gekregen van iemand en ik geloof dat ik die Ariadne ook heb. Trouwens, ik heb een heel aantal van die tijdschriften; nam ze regelmatig mee vanuit de kringloop. Ik ben er echt zuinig op want er staan prachtige dingen in, echt handwerk!
    Jouw geborduurde zakjes zijn anders ook heel mooi, echt iets om te bewaren.
    Op mijn oude blog staat nog een patroon van een gebreid klein lavendelzakje in ajourtechniek, zie https://busybessy.blogspot.com/2012/08/lavendelzakje-in-ajourtechniek.html
    Het is een blogpost van 7 augustus 2012. Ik heb destijds een foto gemaakt van de beschrijving en ik hoop dat ie nog te lezen is. Anders mag je eventueel aan de bel trekken hoor!
    Fijne dag, groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kan je nog veel moois halen uit die oude bladen.
    Ach, patronen van breien en borduren, maar ook van quilten raken toch nooit uit de mode?
    Je hebt een prachtig zakje gebreid, lijkt me echt een kunst om dat te doen.
    Vaak kan je op Marktplaats nog oude bladen kopen, leuk om daar steeds naar de snuffelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb spijt dat ik jaren geleden al mijn oude Ariadne's heb weggedaan, er stonden inderdaad leuke dingen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat was Janny, ik kan niet inloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat je verruild gaat geven. Maar dan mag het idd beter niet zo warm zijn. Mooi, die lavendelzakjes en oude ariadnes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je ging goed voorbereid op reis. Maar 34 graden is idd te warm. Reden om binnenkort weer op bezoek te gaan. Jammer dat het op school niet meer geleerd wordt. Ik heb mijn dochter leren breien en haken heeft ze via YouTube geleerd. Leuke serie handwerk laat je zien. Ik heb de oude Ariadne's heel lang bewaard, maar uiteindelijk toch weggedaan. Helaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk zeg en dat wattenzakje herken ik ook. Die kreeg ik bij de geboorte van de 2e zoon in 1983. Een allerliefste buurvrouw was toen al in de 80 had die gemaakt. Zo n lief buurvrouw the en zo kwiek als we op visite gingen bakte ze altijd wat lekkers . Een Ariadne die herinneringen weer geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk dat je breiles wilt geven. Altijd fijn als je kunt breien hè. Je laat weer allerlei moois zien. De Ariadne was echt een superleuk blad.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Uit de Ariadne heb ik ook veel gehaald en eigenlijk is er nu nog steeds niet echt een vervangend blad, ook al heb ik plezier van mijn abonnement op Handwerken zonder Grenzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Erg gezellig om je achternichtje breien te gaan leren.
    Wat zijn lavendelzakjes toch altijd leek om te maken, je kunt er ook altijd mooie kantjes en bandjes bij gebruiken en zoals jij deed, ook borduren. Dat past er helemaal bij.

    BeantwoordenVerwijderen