zaterdag 23 december 2023

Sommarkoftan

Ik schreef al eerder over dit verstje, zie Label Sommarkoftan
Half juni kreeg ik de wol.

Het slimme plan om hieraan te breien tijdens mijn reis naar Zwitserland was toch niet zo'n slim plan. Het voor- en achterpand haalde de naaldhoogte niet, terwijl het kleurwerk wel goed was qua hoogte. 

Ik kreeg het pas door toen ik de mouwen had gebreid. Het breiwerk zag er anders uit en tot overmaat van ramp waren de mouwen ook niet gelijk.

Nog maar eens een proeflapjes gebreid.

En besloten alles uit te halen. De mouwen werden nu tegelijk gebreid.

Bij elke 10 naalden werd er gemeten en een markeerder gestoken.

Daarna werd het lijf uitgehaald tot aan het kleurwerk. Ook nu bleef ik meten en markeerders zetten.

5 Maanden na het begin was ik dan eindelijk zover dat de pas kon worden gebreid.

De pas ging snel. Ik kon hem beter passen en wilde hem toch langer, ook omdat de onder kant afstond.

Onder het kleurwerk het breiwerk doorgeknipt en de boord en het stukje erboven eraf gehaald.

Uiteindelijk is er zo'n 10 cm aan gebreid en de boord is van 1 naar 3 cm gegaan.

Nu kon ik de biezen opnemen, breien en toen het halsboordje. Het halsboordje had ik op een lange rondbreinaald gezet en zag pas toen ik klaar was dat er op 2 plaatsen de steken niet mooi waren opgenomen. Bij de breipunten aan beide kanten maakt het boordje een rare bocht en daar ontstond een bobbel. Bij het voorbeeld en foto's op Ravelry zag ik dit ook, maar niet bij allemaal. Dus uithalen en het is een stuk beter geworden.

Daarna met de hand de steken langs de kniprand gezekerd. Ik nam gewoon naaigaren, je kunt ook haken of zigzaggen met de naaimachine. 

Om niet per ongeluk in het rugdeel te knippen, legde ik een dienblad in het vest.

De 1e knip is altijd het spannends.

Maar dan is het toch echt een vest.

In een badje en uitdruppen.

De kniprand afgewerkt met een biaisbandje

Hier zie je het beter. Rechts klaar en links moet nog.

Tadadada. mijn vest is klaar.


Ik ben er tevreden mee. Iets langer dan ik eerst wilde, maar nu zit het wel beter. Na het wassen voelt de wol heerlijk aan en ruikt nog naar schaap en wasmiddel.
Op Ravelry las ik dat veel mensen het vest 2x gebreid hebben, omdat het te groot was. Bij mij was het andersom 2x gebreid omdat de pas te kort zou worden. Ook Marjan heeft dit vestje gebreid.

Fijn lang kerstweekend.

Dientje


10 opmerkingen:

  1. Wel een werkje met hindernissen. Maar prachtig resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjee wat een moed om alles opnieuw te doen. Maar het resultaat mag er zijn. Een echt wintervest. Veel draagplezier. Gezellige kersdagen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uiteindelijk was het de moeite het opnieuw te breien. Het is nu een prachtig vest waar je nog veel plezier van zal hebben. Fijne feestdagen gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een moeilijke naam voor een prachtig vestje! Oh, wat had je een tegenslag... Maar het is fijn dat het nu naar je zin is en ik vind het erg mooi staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is echt een prachtig vestje geworden. Maar wat een werk heb je er aan gehad. Je bent een echte doorzetter zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb er respect voor dat je zo moedig bent geweest om het steeds maar uit te halen, opnieuw te breiden en ook nog door te knippen en af te werken.
    Weet zeker dat ik het allang aan de kant had gegooid, ongeduldig als ik ben.
    Maar.... na al dat werk is het nu toch prachtig geworden, mijn complimenten.
    Jij bent mooi gekleed deze kerstdagen.
    Fijne dagen gewenst.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtig eindresultaat Dientje! Dat mag ook wel want je hebt er zóveel werk aan gehad. Je fotoverslag is heel mooi geworden, leuk om het proces stap voor stap te zien.
    Nu kan je eindelijk gaan genieten van al het werk.
    Ik hoop dat je heel veel complimenten gaat krijgen, dat heb je verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niet te geloven Dientje, je mag SUPER trots zijn op jezelf, het vestje is een SCHOONHEID geworden en staat je perfect!!! Maar wat een enorme doorzetter ben jij zeg, je gaat letterlijk net zolang door tot het naar je zin is. [Voor mij ook herkenbaar hoor.] maar zoals jij regelmatig alles uithaalt of de schaar ergens inzetten ,Pfff dat zou ik dan weer niet durven. Het is een TOP Vestje!!!

    groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind dat het een prachtig vestje is geworden, je doorzettingsvermogen loont! Ik denk dat ik het al lang in de hoek gegooid had.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, de aanhouder wint, je hebt nu wel een prachtig vest Dientje.Ik wens jou en je familie hele fijne feestdagen en een gelukkig, maar vooral gezond 2024. Groetjes juffrouw ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen