vrijdag 8 december 2023

Recept van de maand 4

Zigeunerzuurkool

Dit recept heb ik ook uit een Tip Culinair. Het is een favoriet, al vele malen gedeeld. Ik maak een grote pan vol en vries porties in.

Ingrediënten:
500 gr zuurkool
250 gr spekreepjes of blokjes
300 gr Salami
1 rode paprika in stukjes
2 uien snipperen
1 rode peper
3 deciliter witte wijn
1 of 2 appel(s) in stukjes
groot blik tomatenpuree
peperkorrels
jeneverbes
bosje peterselie hakken
evt. bosje selderij

Spek uitbakken, uien en paprika toevoegen.
Wijn, zuurkool, tomatenpuree, rode peper, peperkorrels en jeneverbessen erbij.
2,5 uur laten sudderen.
Appels, peterselie/selderij en salami toevoegen en nog een half uur laten sudderen.
Voor opdienen rode peper, peperkorrels en jeneverbes eruit halen.

Volgens recept eten met aardappelpuree, ik eet het met gekookte aardappels omdat het redelijk vochtig is.

Als je op internet gaat zoeken wordt er ook wel nootmuskaat bij gedaan.
Appels en Salami doe ik er vaak direct al bij, appels niet te klein snijden. I.p.v. tomatenpuree gebruik ik ook wel tomatenpulp van bijv. Mutti.
Als je een pakje zuurkool gebruikt, het vocht eruit knijpen of laten uitlekken.

Smakelijk eten.

12 opmerkingen:

  1. Manlief houdt erg van zuurkool, ik wat minder maar ik lust het wel.
    In dit recept gaan nog een heel aantal andere ingrediënten en ik denk dat het prakje daardoor wel wat lekkerder kan worden!
    Volgende week ga ik het maar eens uitproberen, want er ligt nog een half zakje zuurkool in de koelkast te wachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, de zigeuners weten wel wat lekker is.
    Dit is het proberen zeker waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 0h die wijn erbij klinkt erg lekker! 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeh, ik ben dol op zuurkool! Dit lijkt me erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er heerlijk uit, jammie Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor ons als zuurkoolfans is dit iets om echt uit te proberen. Bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit lijkt me verrukkelijk Dientje, zuurkool is heerlijk en ook
    erg gezond bovendien. De ingrediënten spreken me allemaal
    aan, dus dat gaat helemaal goed komen.

    Groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer dien maar ik word ziek van zuurkool.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij houden erg van zuurkool, dit recept ga ik zeker uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen