vrijdag 8 maart 2024

Recept van de maand #7

3x Zalm

Deze Zalmrecepten maak ik vaak. Welke variant ik maak, hangt af van waar ik zin in heb en wat ik aan groente thuis heb. Bladerdeeg, roomkaas en pesto heb ik altijd wel in huis. De zalm koop ik vers, ik neem altijd zalm zonder huid.
Ik maak deze gerechten in een ovenschaal, maar zou ook als pakketje in bakpapier of folie kunnen. Exacte hoeveelheden van de ingrediƫnten heb ik niet.
De zalm laat ik 30 minuten in de oven, 200 graden. Een dikke moot wat langer in de oven. 

Variant Pesto.
Ik neem een grote moot of 2 kleine. Ovenschotel invetten en zalm er in leggen. Pesto naar smaak er bovenop smeren. Eventueel paneermeel erover strooien. Schaal afdekken met aluminiumfolie.

Na 30 minuten is het smullen.

Zalm met Roomkaas en bladerdeeg.
Dit heb ik begin van de week gemaakt en geen foto's genomen omdat ik dacht dat ik dit al had gedaan. Nu dus een foto van de AH site genomen.
Per persoon een moot zalm en 11/2  - 2 plakjes bladerdeeg. Afhankelijk van de soort roomkaas smeer ik de moot in met peper en zout. Het maakt niet uit welke roomkaas je neemt, volg je eigen smaak. Ovenschaal of schaaltjes invetten. De moot zalm op iets uitgerolde of uitgetrokken bladerdeeg leggen. De roomkaas erop smeren. Dan het halve of 2e plakje roomkaas er op leggen en de randen dicht drukken, evt. versieren met een vork. Je kunt het pakketje afsmeren met melk of losgeklopt ei zodat het gaat glanzen. In de oven en na 30 minuten ziet het er ongeveer zo uit.
Foto van AH

Zalm met Pesto en bladerdeeg.
Bij deze variant vervang je de roomkaas door Pesto.

Op internet zijn veel recepten te vinden die hierop lijken.

Eet Smakelijk.

Groet,

Dientje



15 opmerkingen:

  1. Oh, wat zal DH hiervan smullen! Zelf houd ik niet van vis, maar deze combi met bladerdeeg lust ik nog wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er altijd zo mooi uit in bladerdeeg. De versie met roomkaas zal ik eens gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk eenvoudige recepten! Ik ben niet zo'n keukenprinses en dit vind ik hele fijne recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk! Wij eten het ook wel gerold in Serrano- of Parmaham. Ook zo ontzettend lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zalm vind ik heerlijk al is het tegenwoordig wel duur. Elke keer dat we het eten zeggen we tegen elkaar: uiteten gaan is duurder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al die ingrediƫnten staan ons aan, dus gaan we vast wel een keer wat van jou recepten maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zalm vinden wij heerlijk, jammie en we eten het zo vaak mogelijk. Een keer met jouw recepten proberen. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo, dat ziet er lekker uit. Wij zijn gek op zalm en deze variaties lijken me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met bladerdeeg lijkt het me verrukkelijk smaken. Een fijne bijkomstigheid is ook dat het simpel te bereiden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat lijkt me heerlijk, zo zie je maar dat je niet al te veel nodig hebt om iets lekkers te maken.

    BeantwoordenVerwijderen