vrijdag 14 juni 2024

Recept van de maand #10

Eigenlijk had ik geen inspiratie voor deze maand. Zondag dacht ik: ik maak maar een foto van wat we vandaag eten, Asperges, de laatste of een na laatste keer.
Traditioneel. Plakjes ham grof gesneden, gekookt eitje, gesmolten boter en krieltje. Toen ik de foto maakte stonden de krieltjes en boter al op tafel. Heerlijk. De ham die wat apart boven op het bord ligt, is voor Dientje, ๐Ÿ˜‹

Toen kreeg ik maandag een foto van mijn nicht, zij aten Veldertjes met uien en spekjes. Daar wist ik dus wel een variant op met spullen die ik in huis had.
Bonenmix met Peperonata.
1 Zak bonenmix van HAK
2 rode paprika's
4 uien, ik had rode uien die op moesten.
125 gr. spekjes (ik had niet meer, maar was ook niet nodig)
olie of boter

Uien schillen, halveren en in plakjes. Paprika schoonmaken en in reepjes, ik had de reepjes ook gehalveerd. Bonenmix afspoelen en laten uitlekken.
Uien glazig bakken, in andere pan de spekjes uitbakken.

Paprika bij de uien, peper erbij. Ik deed er ook mediterrane kruiden bij, vond ik er wel bij passen. Dit alles een half uur op laag vuur zacht laten worden.

De uitgelekte bonen warm laten worden. apart serveren of er doorheen.

Jammie.

Wanneer je de onderste foto vergroot, zie je dat er ook champignons door het uien-paprikamengel zitten. Deze moesten ook op.
Deze keer aten we er een snee brood bij. En natuurlijk, voor ons dan, een schaaltje sla.

We hebben heerlijk gegeten.

Groet,

Dientje

5 opmerkingen:

  1. Ja, de asperges. Wat waren ze weer lekker hรจ. En die veldertjes komen hier ook regelmatig op tafel. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij eten regelmatig peulvruchten, lekker. Jouw variant zou mij ook zeker smaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een snel klaar recept en ik denk nog lekker ook !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel mensen zijn dol op asperges, maar ik vind er niet veel aan, groene asperges vind ik wel lekker om b.v. te grillen of roerbakken. Je gerecht met bonen spreekt me meer aan ๐Ÿ˜€

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Twee heel verschillende gerechten. Beiden lijken me lekker! Bedankt voor 't delen. Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen