dinsdag 25 juni 2024

Blemen, planten en de tuin

Zaterdag 15 juni kreeg ik rozen van de Bloemenbuurman. Rode rozen, daar kon ik wel wat mee of niet? Van het Oranjegedoe, versieringen, moest hij niks hebben. Oranje rozen, daar kon ik wel wat mee of niet? Roze, daar wist ik ook wel raad mee of niet? Andere roze rozen, die wilde ik toch ook wel of niet? Paar takjes gipskruid, die konden mooi als opvulling of niet? Daar ging ik naar huis met 7 bossen rozen, takjes gipskruid en instructies hoe ik ze moest behandelen. De buurman wilde er niets voor hebben want deze bloemen hebben volgens hem een week in de vrachtwagen gelegen en worden weggegooid. Dat is zonde, dus neemt buurman ze mee, zoveel als er in zijn auto kunnen. Als hij goed te pas is, sorteert hij alles en haalt het slechtste weg. Als hij niet goed te pas is, kunnen ze bij hem ook nog dagen in de auto liggen. Je weet dus nooit wat je krijgt.
De 2 bossen rode heb ik direct weggedaan, de bloemen vielen van de stelen en/of waren al verschimmeld. De 2 bossen Oranje waren redelijk goed, dus deze op de vaas gezet.

Ze hebben Oranje goed geholpen bij de 1e wedstrijd. Tegen Frankrijk lagen ze in de groene bak, in 1 nacht waren de bruin geworden. Voorteken? Voor de wedstrijd van vandaag leg ik maar een oranje shirt klaar.

De roze bos heb ik met gipskruid op een klein vaasje gezet. Deze hebben nog een week gestaan.

Mijn nicht stond op een camping in Holten en kwam op visite en voetbal kijken. Zij heeft een bos roze in een leeg pindakaaspotje meegenomen. Woensdag gingen ze weer naar huis en heeft ze de rozen in de container gedaan. Er stond niemand in de buurt om er een plezier mee te doen.

De laatste bos heb ik aan mijn vriendin gegeven. Deze hebben ook een week gestaan.

Vrijdag de 14e kwamen mijn zwager en schoonzus. Zwager en man gingen biljarten en zwager had bedacht dat wij wel konden gaan winkelen. Uhhh, een dag met veel regen voorspellingen! Daar hadden we weinig zin in. Wat dan? De Intratuin. Mijn Mandeville, zie hier, heeft het echt opgegeven na 4 jaar trouwe dienst.

Daarvoor is deze gekomen. Ik haalde het kaartje eruit en daar zat een slakje aan. Mijn schoonzus had rozemarijn meegenomen en ik had gelezen dat slakken niet van sterk geurend spul houden, dus paar takjes in de pot gestoken. Voor de zekerheid zondag toch wat slakkenkorrels gestrooid.

Mijn Salvia Hotlips heeft de winter niet overleefd, deze ook gekocht. Eerst maar in een pot op terras, met korrels, totdat het veilig is in de tuin. 

Hij ziet er nu niet overweldigend uit, maar hopelijk trekt het bij.

En dan natuurlijk een schaal Portulaca.

Zonnetje komt door en bloemetjes gaan open.

Op moment zijn er veel open plekken in de tuin, maar ik wacht met nieuwe planten tot slakkenplaag minder is. De geraniums doen het goed.

De roosjes gaan ook lekker.

Vanaf het terras ziet het er mooi uit. De vlinderstruiken komen in bloei, net niet op de foto. Achter in de tuin de Verbena's. Ik zit te genieten met tjilpende vogels op de achtergrond.

Groet,


Dientje

9 opmerkingen:

  1. Inderdaad meteen al weggooien is zonde. Ja, het is moeilijk in de tuin en moestuin, hier ook veel slakken :( Ik probeer ook zoveel mogelijk genieten van wat wel is. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke buurman! Je had toch weer plezier van alle rozen! Verstandig om planten eerst in de pot te laten voorlopig. Genieten hoor, in je tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie, kleurige tuin heb je. Heerlijk om nieuw spul te kopen en er een mooie plek voor te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch wel leuk om een Bloemenbuurman te hebben, al is niet alles bruikbaar. Maar weggooien kan altijd nog!
    Ja, die slakken zijn niet leuk. Voor sommige plantjes hebben ze wel een voorkeur. Bij mij zijn dat de violen.
    Je tuin groeit vanzelf wel weer vol. Je hebt even wat meer werk nu met onkruid weghalen, dat wel...
    Die laatste foto is prachtig! Als dat je uitzicht is, nou... dan zit het wel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoop dat nu met deze warme dagen de slakken wat gaan afnemen. Een mooie tuin houden blijft lastig. Bij mij ook het ene jaar bloeit het goed het jaar erop is het niets. Ach zo heb je altijd verrassingen en werk. Maar er is nog veel te genieten in je tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel fijn om regelmatig gratis bloemen te krijgen, maar ik vind het wel heel zonde dat er zoveel wordt weggegooid, maar dat zie ik ook in winkels gebeuren. Als ze over datum zijn gaan ze weg.
    De slakken... tja dat probleem blijft, maar ik laat ze maar en plant planten die ze niet lekker vinden, zoals bijvoorbeeld de Geraniums.
    Ook begonia's lusten ze niet.
    Niet mijn favoriete planten, maar ach, het ziet er vrolijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gezellig toch om naar een tuincentrum te gaan en met kleurrijke bloemen thuis te komen.
    De slakken hebben het in onze tuin ook hun best gedaan ik ben daar helemaal niet blij mee maar je kunt er niets tegen doen helaas.
    Nu maar hopen dat het komende winter eens goed gaat vriezen maar of dat de oplossing is?
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toch wel heel fijn zo'n buurman die je steeds verwend met bloemen. En ook al stasn ze maar een weekje het geeft toch een fijne sfeer in huis verse bloemen. Ja de slakken daar wordt je knettergek van en ze vreten je tuin zo ongeveer kaal. Ik vang elke avond een aantal van die naaktslakken en gooi ze in de groene container, dan kunnen ze lekker dooreten aan de sla blaadjes enz. Je tuin ziet er toch al gezellig uit. En jammer dat je Mandeville het niet gered heeft, maar ik zie oook alweer een nieuwe staan. Mooi altijd die rode bloemen en ze blijven bloeien tot aan de vorst, maar dat weet jij allang natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen