woensdag 28 november 2018

28 november

Op deze dag was mijn oma Romkje jarig, tenminste op die dag werd het altijd gevierd. Ze is geboren in de buurt van Heerenveen in 1878 en overleden in 1965 te Hengelo.
Ik was toen bijna 13 jaar. Veel weet ik niet van haar, ondanks dat wij bij haar inwoonden.
In 2000 overleed mijn vader en kreeg ik het trouwboekje van Romkje en Antonie.
Jaren later dook een kennis in de genealogie van haar / mijn familie. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt. Volgens de gegevens was Romkje op 26-11 geboren en niet op 28. Navragen bij familie ging niet meer, mijn vader was de jongste. Zelf op onderzoek gegaan, voor zover mogelijk, en toen kwamen er meer dingen boven water, bijv. de trouwdatum. In het trouwboekje staat december 1899 doorgestreept en april 1900 erboven geschreven, ook de aktenummers zijn aangepast en 26 werd 28. Hoe meer je zoekt, hoe meer vragen je krijgt, omdat het anders is dan je dacht en wist.


Lieve Romkje,
Wat had ik graag meer over je leven willen weten. Jammer dat ik te jong was. Het enige wat ik weet is dat je niet graag wilde praten over je jeugd. Ik had het boek Aafke's tiental van Nienke van Hichtum gelezen en je zei alleen maar: "zo erg was het echt".

Groet,


Dientje

4 opmerkingen:

  1. Ja, zo blijven er nog wel vragen over... Die misschien nooit meer beantwoord kunnen worden. Zijn er geen oudere familieleden in leven die nog iets kunnen weten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend jammer dat je hier niet meer van weet. Ook geen oude neven of nichten in de familie die misschien het "geheim" kunnen ontrafelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bezig houden met stamboomonderzoek is wel heel erg leuk. OOk mijn hobby voor de wintermaanden. Staan er geen aantekeningen op de aktes? Op bepaalde bladen kun je ook zien wanneer men verhuist is en soms ook waarom. Er is veel online te vinden. En er zijn veel mensen die zich hiermee bezig houden, waarvan enkele weer een boek schrijven over een buurt of omgeving. Zeker in de Achterhoek en Twente. Omdat jij in Lochem naar de Intratuin bent geweest heb ik zo het idee dat je daar woont.
    Succes, niet opgeven, op naar het archief.
    Groet Alice.

    Succes. Niet opgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij het lezen van jouw logje moet ik meteen denken aan het blog dat ik volgde over Plonia Loeve en haar achterkleindochter. http://www.plonialoeve.com/

    BeantwoordenVerwijderen