maandag 15 augustus 2022

Handwas

Vorig weekend had ik een schoonmaak bui. Ik weet dat je dan stil in een hoekje moet gaan zitten en wachten tot het over is, haha. Niet gedaan dus.
Op een kast in de slaapkamer liggen gekantkloste kleedjes en een frivolité kleedje. Deze waren aan een wasbeurt toe. Lekker in een Biotexsopje laten weken, spoelen en opspannen. Kon heerlijk drogen buiten onder het zonnescherm.

Het frivolité kleedje is gemaakt door mijn schoonmoeder. Zij deed dit erg veel, naast het sokken breien.

Dit kantkloskleedje heb ik gemaakt voor mijn zusje. Na haar overlijden heb ik het weer meegenomen. Het patroon heb ik in Denemarken, Tonder, gekocht bij Marie Bock. In de 70'er-80'er jaren moest je als kantklosser daar geweest zijn. Ik dus ook.

Dit kleedje heb ik gemaakt voor mijn moeder, nadat mijn ouders waren overleden heeft mijn zusje deze meegenomen en nu dus ook weer terug bij mij. Patroon komt uit een Ariadne ergens in de 80'er jaren.

Het lichte kleedje rechtsboven heb ik voor mijzelf gemaakt. Het patroon komt uit een Kantklospatronen agenda van de LOKK, kantklos vereniging, ook uit de jaren 80.
Het donkere kleedje linksonder heeft een oud collega gemaakt voor mij. Patroon komt uit een Ariadne van begin 80'er jaren.

Alle kleedjes liggen weer fris op hun plek. Ik heb even getwijfeld of ik de patronen op zou zoeken. Ik weet niet of ik ze nog heb en of er een datum opstaat.

Het was dus een nuttige schoonmaakbui, haha.

Wil je nog meer kantklos werkstukken van mij zien, kijk dan hier. 

Fijne dag.


Dientje

















7 opmerkingen:

  1. Ik vind kantklossen altijd mooi én ingewikkeld om te zien. Leuk om al je werkjes te zien. Ik heb ook even bij het linkje gekeken. Al bijna tien jaar geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stil in een hoekje zitten wachten totdat de schoonmaakbui over is ???
    Mocht het gebeuren dat ik zo'n bui heb, dan maak ik er altijd wel snel gebruik van hoor, voordat het over is :-)
    Kantklossen.... vind het kunst met een grote K.
    Als ik al die klosjes zie liggen om zo'n kleedje heen, dan snap ik niet hoe je die uit elkaar houdt.
    Als ze per ongeluk door elkaar komen, komt het toch nooit meer goed?
    Blijkbaar heb jij daar het geduld voor en dat vind ik erg knap.
    Zo leuk dat je die oude kleedjes nog hebt.
    Nu zijn ze weer lekker fris en kan je er extra van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat jij ook kantkloskleedjes hebt gemaakt. ik heb ook wat gemaakt, dat was in de jaren 80. Wil heel graag nog eens wat meer erover leren, maar ja, quilten is toch iets wat mij meer bezig houd. Wat leuk om te zien wat je gebruikt om op te spannen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhh Dini, wat ben jij hier goed in zeg, een heel voorzichtig
    werkje lijkt me dit mar alles is weer heerlijk opgefrist.
    Natuurlijk heb ik even door geklikt naar je andere kantklos
    creaties, heb daar zoveel bewondering voor.
    Echt PRACHTIGE exemplaren allemaal, dikke pluim!!!

    groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach als die schoonmaak woede af en toe is mag je er wel aan toegeven toch en het resultaat is ook altijd weer fijn om naar te kijken. Schoon en of opgeruimd. Mooi werk

    BeantwoordenVerwijderen