maandag 29 augustus 2022

Slopen en opbouwen

In februari 2020 heb ik samen met M een workshop Broderie Perse gevolgd bij The Quilt Cottage in Winterswijk. De workshop werd gegeven door Heleni van Til. Hier kun je er over lezen.

Het resultaat vond ik geslaagd, maar ik miste er wat aan. Was het de ondergrond? Een paar keer een lapje met een kriebeltje en kleurtje gekocht, maar ik kwam er niet toe om de ondergrond of alleen het middelste deel aan te passen.

Bij het opruimen van mijn kledingkast kwam ik een oud spijkerjasje tegen met versleten kraag en manchetten. 

Daar wilde ik wat mee doen, maar had nog niet duidelijk wat. In juni las ik een blog van Conny waarin ze schreef over het op pimpen van een spijkerjasje. Toen viel het kwartje.

Alle onderdelen bij de Broderie Perse zaten met een speld vast, alleen de pot was vast genaaid. Het was dus een fluitje van een cent om dit op het jasje over te nemen.

Het was nog niet helemaal naar mijn zin. Ik had nog een aantal ongebruikte onderdelen die ik erbij deed, te weinig, dus nog wat erbij. Is het dit?

Nee, dit is teveel aan de onderkant en te weinig boven. De delen onder en naast de pot er weer af gehaald en eerst maar vastzetten.

De mouwen zaten me in de weg, dus die gingen er eerst af. Ik was toch van plan om een mouwloos jasje te maken.

En nu maar naaien. Ik was van plan om de pot met een naadje naar binnen te naaien en de bloemen met een festonsteek op de naaimachine. Het was veel draaien en keren, dus werd het Raw Edge, Free Motion, genaaid.

Hier zie je het beter.

Ik had bedacht dat de kraag er ook af moest, dus ...

En er kwam een biesje langs.

Zondag ook een biesje langs de mouwen gezet, deze had misschien wat strakker gekund, maar voorlopig blijft het zo.

Er moet ook nog iets aan de voorkant, maar daar laat ik mijn gedachten nog over gaan.
De stof die ik heb gebruikt voor de biesjes en de Broderie Perseis van Di Ford.

Weer iets afgerond. Ik ga het met plezier dragen en anders zijn er wel andere liefhebbers, haha.

Groet, 


Dientje

7 opmerkingen:

  1. Wat Geweldig!! Je hebt natuurlijk gelijk, als zo'n werkje niet bevalt moet je iets anders proberen. Maar jij maakt er meteen een heel project van. Met geweldig resultaat. Het staat je leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Datbis ff leuk zo n gepimt jasje en zo echt helemaal van jezelf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent helemaal hip zo met je leuke jasje.
    Hoewel... momenteel spreekt men niet meer van hip, maar van "vet".
    Maar als ik schrijf wat een vet jasje, krijg je toch het idee dat ik vind dat je het nodig moet wassen :-)
    Gelukkig kan je het nog zo aan buiten, het is nog mooi weer.
    Je krijgt er vast veel complimenten over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een hippe bodywarmer heb je van je jasje gemaakt. Ik zag het ook bij Conny, zit er ook aan te denken om zoiets te doen met mijn oude spijkerjasje. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat superleuk om hier te lezen dat ik je kon inspireren. Wat een prachtig jasje zo met de applicatie. Ik hoop dat je er net zoveel plezier van hebt als ik, ik draag het mijne bijna dagelijks (tenzij het te heet was natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, Dini, zie je in gedachten al druk bezig, mmm zou het zo
    mooi staan, of misschien zo en dan opeens komen er allerlei
    ideetjes in je hoofd. Vind het een bijzonder leuk en mooi jasje geworden, en denk zeker dat je je er veel plezier van zal hebben.
    en ook zeker complimenten zal krijgen. Het ius een UNIEK exemplaar geworden.

    Groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk gedaan en knap dat je dat kan dat slopen en aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen