vrijdag 12 januari 2024

Recept van de maand 5

Bieten met Pastinaak uit de oven

Een paar jaar geleden had een collega het over bieten uit de oven, dit zou veel lekkerder zijn dan gekookt. Dan wil ik het ook proberen. Ik vind de bieten uit de oven steviger dan gekookt, maar ik eet ook nog regelmatig gekookte.

Deze keer heb ik bieten met Pastinaak gemaakt, maar kan ook met aardappel, zoete aardappel, wortel of... Wat je maar lekker vindt.

Oven op 200C.
Ik nam 4 bieten, 3 pastinaken, 2 rode uien, olijfolie, Italiaanse kruiden, plak Feta. Deze keer had ik er ook nog extra Tijm en rozemarijn bijgedaan.

Bieten, pastinaak en uien schillen en in stukjes snijden. In een schaal mengen met olijfolie en kruiden. 

Daarna uitspreiden op een bakplaat. Ik begin met 15 minuten, even met een vork in de bieten prikken om gaarheid te controleren. eventueel omscheppen. 

Dan kijk ik om de 10 min., meestal is het binnen 30 minuten klaar. Dit hangt natuurlijk ook af van het formaat van de stukjes.

Ondertussen snijd ik de Feta aan stukjes.

Ik serveer het meestal op een diep bord en de Feta komt er bovenop.

Eet smakelijk.


Dientje

13 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk, ik ga het ook eens proberen in de oven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is weer heel anders dan gekookte bietjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zal lekker zijn denk ik, wij aten deze week op deze manier pastinaak met aardappels uit de oven. Rode bietjes is ook het proberen waard !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De toevoeging van feta maakt het volgens mij extra lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze combinatie heb ik nog nooit gezien. Ik ga het eens proberen! Maar dan uit de Airfryer, dat kan vast wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij eten nooit bietjes, maar dit lijkt me echt wel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo eten wij de bietjes nooit, maar wie weet is het wel een verbetering.
    Het lijkt me de moeite waard om dit eens uit te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo leuk dat bij de RvdM dit soort ideen voorbijkomen, die combi ga ik zeker ook eens maken. Pastinaak vind ik echt een lekkerdere wortel dan gewone wortel of wortelpeterselie. Tot nu toe maakte ik er alleen puree van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat lijkt me een lekkere combinatie, het zoet van de pastinaak en bietjes met het zout van de feta.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ga het ook proberen met de bieten. Lijkt me lekker met de feta.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind alle ingrediënten heerlijk, ga ik ook eens proberen.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lijkt me een heerlijke maaltijd, in ieder geval gezond met
    alle groenten, voor mij lief kan ik er altijd nog een karbonade
    bij serveren👀

    BeantwoordenVerwijderen