maandag 29 januari 2024

Daar ia ze weer

Afgelopen weken heb ik alleen blogs gelezen, amper tot niet gereageerd en geen zin om een blog te schrijven. Ach zo gaat dat soms. 

Wat deed ik wel. Vrienden helpen die aan het klussen wasren. Mijn dagritme aanpassen omdat man met wintersport is en Dientje en ik het samen thuis blijven. En in de tijd die over was, breien omdat dat het gemakkelijkst pakken was.

De sokken, die ik met kerst begon omdat ik een gemakkelijk werkje nodig had, zijn bijna klaar. Alleen nog de voet van de 2e.

De 1e sok van het 2e paar Stephen West sokken was bijna klaar. Ik wilde beginnen aan de teen toen ik 2 steken miste en die een heel stuk lager bleken te zitten. Door de manier van steekgebruik was het niet mogelijk om deze op te halen. Dus uithalen. Links een sok van het 1e paar. Inmiddels alweer een stuk verder.

Het voor- en achterpand van mijn vest ligt te wachten totdat ik de mouwen klaar heb. Dit is de 1e mouw. Het lijkt erg smal, maar is volgens breischema. Het zit strakker om de arm, maar niet hinderlijk. Hier ligt het op de mouw van het vestje. De 1e bol is nog niet op. 

Hier schreef ik over de Julvanten, de wanten van Eddna. Ik moest op naald 5.5 breien om de steekverhouding te halen. Ik was er niet tevreden over, te smal en te lang.

En te los gebreid door de dikke breinaalden.

Ik had Novita 7 Brothers gebruikt. In een YouTube filmpje van Haberdas werd over dit garen gesproken. Er waren wanten gebreid naar een gratis patroon van  Novita, pagina opent bij benodigdheden, patroon (Engels) bij volgende tabblad Patern instructions. N.a.v. dit patroon heeft Hanja van Haberdas handwarmers gebreid. Dat bracht mij op het idee om de handschoenen niet af te maken, maar handwarmers te maken.

Waren vlot klaar en ik heb ze al veel aangehad.

Hier nog even met de ene want voordat deze uitgehaald wordt.

Van de witte bol ga ik een paar wanten maken volgens Novita patroon.


Groet,



Dientje

7 opmerkingen:

  1. Je bent lekker bezig!
    Grappig dat we vandaag allebei Stephen West op ons blog plaatsen. Ik wist niet dat hij ook sokken heeft ontworpen. Straks ga ik toch nog maar eens op zijn site kijken 😉. Het patroon dat jij van hem gebruikt ziet er ingewikkeld uit, maar vaak maakt hij patronen ingewikkeld voor het oog en wat minder ingewikkeld voor de handen. Toch blijft het oppassen geblazen en na als je dan 2 steken mist, dan is uithalen vast de beste optie....
    De mouw van je nieuwe vestje ziet er al veelbelovend uit. Je schrijft dat ie nu nog wat strak op de arm zit, misschien wordt het wat aangenamer tijdens het dragen.
    Jammer dat je Julvanten tegen vielen, maar gelukkig heb je een prachtige nieuwe bestemming gevonden voor het garen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker bezig Dinie! Een stukje vooruit en weer iets achteruit. Balen van die gevallen steken in zo'n patroon. Ik zie nu pas dat de sokken verschillen van kleur. Leuk! Mooie vingerloze handschoenen heb gemaakt. Volgend jaar een nieuwe poging voor de ingebreide wanten?
    Groetjes Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt weer veel gemaakt de afgelopen weken! Jammer als je iets uit moet halen, maar beter dat dan dat het niet naar je zin is, zo heb je er tenminste wat aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je veel gedaan! Allemaal mooi breiwerk in de mooiste kleuren. Af en toe iets uit halen hoort er wel een beetje bij hè. Dat is bij handwerk nou eenmaal zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ben je heerlijk aan het breien geweest Dini, en Dientje vond het
    vast ook heel fijn dat je lekker thuis was . Die handwarmers zijn ook prachtig zeg en zo met je duim vrij kun je toch heel makkelijk alles vastpakken. Alles ziet er ook zo mooi regelmatig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor mij zijn het allemaal kunstwerken, prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen