maandag 13 mei 2024

Bloemen en planten.

Bloemen.
Niet voor moederdag, maar omdat de buurman weer veel bloemen had meegenomen, omdat hij het zonde vindt dat ze naar de stort gaan. Ik kreeg dinsdag 5 bossen rode Tulpen. Heb er 1 zelf gehouden.

Maar ik kreeg ook 2 bossen oranje roosjes, 2 bossen roze roosjes en 2 bossen pioenrozen. De oranje roosjes en de pioenen heb ik ook gehouden.

De ene keer zijn de bloemen verser dan de andere keer en soms heb je er 2 weken plezier van, maar kan ook dat ze het geen week uithouden. Na een kleine week staan alleen de tulpen nog.

Planten.
Een ander zorgenkindje is de Mandeville. Ik heb hem weer van zolder gehaald, verzorgt en staat nu op een beschut plekje. Vorig jaar was het al een stuk minder met de bloemen, maar nu ziet het geheel er nog triester uit. We gaan het zien. Dit zou het 5e seizoen worden.

De Oleander staat ook weer op het terras. Deze gaat zijn 3e seizoen in. Ik heb de takken door een ring gedaan, want de takken vielen helemaal naar buiten. 

Toen ik hem voor de winter naar zolder bracht, had ik er een verband omheen gebonden. Deze foto is van 30-4-2023 en je ziet het verband zitten.

Al wat potten gewassen.

En in 2 ervan staan lavendelplantjes. Ik zet ze nog niet in de tuin, want op dit moment lijkt er veel kapot te gaan aan nieuwe aanplant.

Ik moet op diverse plekken wel weer wat bij planten. De Salvia Hotlips hebben de winter niet overleefd en een aantal grassen, Ponytails, ook niet

Voor en achter de Liriope had ik 5 weken geleden Salvia Nemorosa laten planten, maar die zijn allemaal weg of kapot. Van een vriendin hoorde ik dat Engerlingen en/of Meikevers hiervan de oorzaak kunnen zijn. De tuinman maar om raad vragen.

Maar het was weer heerlijk in de tuin zitten en te genieten van wat er wel bloeit en groeit. De Akelei doet het in ieder geval goed.

Fijne dag.


Dientje

8 opmerkingen:

  1. Jullie hebben wel een heel leuk tuintje! Jammer dat sommige planten het niet overleven. Maar ook weer leuk om vervanging te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer van je Salvia's... ik dacht nog dat ze zo sterk waren...
    Er is weer veel te doen in de tuin!
    En wat een aardige bloemenbuurman heb je zeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer van de planten die het niet gered hebben, we hebben ook zulk vreemd weer de laatste tijd. Mooi dat je zoveel bloemen kreeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, weggooien is zonde en mensen blij maken veel leuker :) We kunnen weer fijn de tuin in, genieten van het zonnetje, bij ons in de tuin zitten veel slakken en die lusten ook van alles;) Ach ja, we maken er het beste van. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk zo'n buurman enhij heeft ook helemaal gelijk, zo hebben anderen er nog een tijdje plezier van en als ik de bosjes zo bekijk zien ze er ook heel goed uit. Wat jammer dat een aantal planten het een beetje laten afweten, en als het inderdaad de Engerlingen de boosdoener zijn dan gaat er veel kapot. Heb het jaren geleden ook gehad, een en al opgekrulde witte wormpje die ik met de hand tel ijf ben gegaan. Een heidens werk maar het heeft wel geholpen. Schep er in en al die wormpjes plat gedrukt, bahhhh. Mooie tuin heb je Dini, en die De Oleanders zijn ook altijd zo prachtig. Ben benieuwd , en hoop het voor je dat je de Mandeville weer aan de praat krijgt, ze zijn prachtig, wij hebben ze ook elk jaar. Succes met alles, heerlijk nu hé dat rommelen in de tuin.

    Groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om zomaar gratis bloemen te krijgen en ook nog te kunnen uitdelen.
    Heerlijk dat alles weer groeit en bloeit.
    De Salvia Hotlips kunnen slecht tegen vorst, zijn bij mij ook doodgegaan.
    De Hotlips zijn wel bestand tegen slakken, maar de andere, de Salvia Nemorosa daar zijn slakken gek op.
    Ik heb het al zo vaak geprobeerd, maar binnen een week zijn ze verdwenen en ik ben er zo gek op!
    Dus waarschijnlijk is dat bij jou ook gebeurd.
    Er zijn best slakkenbestendige planten, maar veel zijn wel een lekkernij, zelfs de Hortensia's lusten ze tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk zoveel bloemen. En een mooi rondje tuin heel gezellig

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om zomaar zulke mooie bloemen te krijgen. Minder leuk is het wat er in je tuin gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen