vrijdag 10 mei 2024

Recept van de maand #9

De vorige maand had Conny een restjes recept en het toeval wilde dat ik voor die vrijdagavond ook een restjes recept had bedacht. Omdat ik afgelopen tijd vaker restjes of koelkastinhoud had verwerkt, dacht ik dat dit misschien wel als inspiratiebron zou kunnen zijn.

Op 12 april aten wij Bloemkool stampot gegratineerd met Reblochon.
Mijn man had uit Frankrijk kaas meegenomen, heel lief. Er was nog 1x Reblochon die op moest. Ik had al een Tartiflette gemaakt en een keer Witlof met han en Reblochon. Nu had ik ook nog een bloemkool.

Dus kookte ik 2/3 bloemkool en 3 aardappels samen en stampte dit samen met wat kookroom. Daarna ging het in een ovenschaal en bedekte het met plakjes Reblochon.

15 min. in de oven, 180 graden. en smullen maar. Je kan natuurlijk ook andere kaas nemen.

Het 2e restjesrecept was een courgette / bloemkoolsoep met snijbonen.

Ik had kookvocht van de asperges bewaard en de courgette moest op. Uitje gebakken, knoflook erbij. Courgette in blokjes meebakken en bloemkoolroosje. Asperge kookvocht toevoegen en een schepje bouillonpoeder. Vocht eventueel aanvullen. Toen het gaar was, heb ik de soep grof gepureerd.

De snijbonen was eigenlijk een grapje. Ik wilde ze vast blancheren om in te vriezen. Toen vroeg mijn man: wat eten we? Hij kreeg als antwoord: 'Humkessoep a la Dini'. Dus heb ik een paar snijbonen gaar gekookt en als garnering op de soep gelegd met een scheutje kookroom. Erbij serveerde ik een dubbele geroosterde boterham met kaas ertussen.

En omdat het een heerlijke dag was aten we buiten. De hondenbrokjes horen niet bij ons menu, 😂.

Woensdag at ik een variant op de plaattaart die ik de 1e keer als recept plaatste. Ik had een restje rode pesto en moot zalm die op moest. Ik had een Flamkuchen bodem waarop ik een creme fraiche / rode pesto mengsel smeerde. Die heb ik belegd met courgette en in blokjes gesneden zalm. Hierover strooide ik zalmkruiden en wat zout. Daarna ging en uit elkaar getrokken stukjes Mozzarella op, bakken op 180 graden, 20 min. Dit vonden wij ook een heerlijke variant. Alleen een foto van voordat de taart in de oven ging.

Smakelijk eten,


Dientje

11 opmerkingen:

  1. Zo zal ik bloemkool vast wel lekker vinden, ik hou niet zo van kolen, maar omdat het toch gezonde groentes zijn probeer ik het wel regelmatig te eten en met zoveel andere smaken erbij gaat dat wel lukken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om met restjes iets te maken, vaak wordt dit heel lekker, vooral je bloemkool lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alles met kaas vind ik lekker, dus dit recept is spekkie-naar-mijn-bekkie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke recepten. Ik ben gek op ( Franse) kaas. Behalve die met snijbonen, want daar houd ik echt niet van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij eten jullie elke dag iets heel lekkers!
    De Franse kaas is net brie...
    Wat ben jij creatief met koken zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed om met restjes te koken, komt vaak komt er iets verrassends uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat restjes koken geeft meestal verrassende resultaten, en wat jij laat zien oogt allemaal heel lekker Dini. Jij hebt een rijke fantasie en weet precies wat wel en niet bij elkaar kan, en dat betekend dat je goed kan koken. Wel fijn te lezen dat de hondenbrokjes er niet bij horen, ik schrok er al een beetje van, hihi

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie manieren om bloemkool te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, de hondenbrokjes :-)
    Heerlijk om zo van je restjes af te komen in lekkere en smaakvolle maaltijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het ziet er allemaal lekker uit. Bloemkool met kaas ga ik ook eens proberen. Bij de plaattaart loopt me het water al in de mond ;)

    BeantwoordenVerwijderen