vrijdag 8 september 2023

Dini Recept 1

Italiaanse plaattaart

Dit recept zag ik op FB langskomen en is van Project Gezond.
Ik heb deze taart voor het eerst gemaakt op 24-12-2019 om mee te nemen voor onderweg naar zuid-Frankrijk op 1e kerstdag. We gingen 10 dagen naar vrienden in de buurt van Marciac.
Onze kerstlunch bij een picknickplek in Argent-sur-Sauldre.

Inmiddels heb ik deze taart vaak gemaakt, met variatie in de 'vulling' en hoeveelheden.

Benodigdheden:
4 plakken bladerdeeg
100 gr. courgette
1 kleine rode ui
1/2 rode paprika
30 gr. Griekse Yoghurt
10 gr. groene pesto
60 gr. Mozzarella (ik gebruik het hele bolletje)
Italiaanse kruiden
Basilicum blaadjes

Bereiden:
Oven verwarmen op 200 graden
Bladerdeeg laten ontdooien
Courgette in dunne plakjes snijden, paprika in dunne reepjes, de ui in ringen
Leg het bladerdeeg op bakpapier in een vierkant en laat de randen overlappen. Dan uitrollen tot een groot vierkant of rechthoek. Ik trek zelf altijd de velletjes horizontaal en verticaal tot een groter oppervlakte en leg ze dan met een kleine overlap aan elkaar of neem een rol blader-, pizza-,Flammkuchendeeg. De randen iets naar binnen rollen of vouwen en gaatjes met de vork in het deeg prikken.
Griekse Yoghurt en pesto vermengen en bladerdeeg hiermee insmeren.
Beleg het bladerdeeg met courgette, paprika en uit. Mozzarella in stukjes breken, trekken en verdelen over het bladerdeeg, Italiaanse kruiden erover strooien en evt. nog peper.
De plaattaart in 20 tot 25 minuten goudbruin en gaar bakken.
Basilicum blaadjes er over strooien en serveren

Eet smakelijk

- ik maak het Yoghurt / pesto mengel meestal royaler. Met wat mayonaise en water of olie verdund is het meteen een dressing voor over de rauwkost.


Groet,

Dini

15 opmerkingen:

  1. Mjammie, dat ziet er verrukkelijk uit! Leuk is dat, als je kunt variƫren met ingrediƫnten. Soms heb je iets in de koelkast liggen wat er gemakkelijk bij kan. Of een restje van iets...
    Erg leuk dat je meedoet met deze recepten bloghop!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, wat lijkt dit me lekker. En ook niet al te moeilijk. Komt ook op mijn nieuwe receptlijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammie Dini, heb net mijn lunch binnen maar bij het zien
    van dit lekkers krijg ik er zin in, mijn lief zal het vlees missen
    maar een paar plakjes salami lost dat snel op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een plaat taart, ik heb dat volgens mij nog nooit gemaakt.
    Maar lijkt mij zo lekker en als ik jouw recept zie is het niet moeilijk volgens mij.
    Ik heb een mapje gemaakt op mijn telefoon en ga de RvdM recepten opslaan, die van jou staat er nu ook tussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker, een perfect recept als het weer wat kouder wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Dientje, dat ziet er lekker uit, lijkt me ook handig om dingen op te maken die je nog in huis hebt :) Ik ben je maar meteen gaan volgen, dan zie ik wat je nog meer voor lekkers voor ons in petto hebt. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker recept Dientje, hier houden wij van. Inmiddels gekopieerd en staat in mijn receptenboek. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook zo'n leuk recept met veel variatie mogelijkheden

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah dat ziet er lekker uit het is 6.15 eerst maar ontbijtje doen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. We hebben er gister al van zitten smullen Dini, dank je wel voor dit lekkere recept.

    BeantwoordenVerwijderen