maandag 8 juli 2019

Vakantie

Op vrijdag, 7-6, reden we naar Medelby. Het was erg warm.

Omdat er slecht weer werd voorspeld, regen en wind, besloten we de voortent op te zetten. Dat hebben we geweten met windkracht 6. Niet echt fijn.

Na een slechte nacht met storm en regen besloten aan het eind van de ochtend richting Flensburg te gaan om boodschappen te doen. Dit deden we in het Scandinavian Centre. Het leek wel of het daar voor niets was.
Omdat het droog was geworden, reden we door naar het centrum van Flensburg. In de Hoofdstraat zagen we deze enorme pan.

Midden in de winkelstraat vind je de Heiligengeistkirche. Lijkt van buiten niets op een kerk.

Kersensokjes voor mijn oud-collega's. Helaas was de winkel dicht.

De haven

Zeevaartmuseum

Das Nordertor

Een aantal straten waren versierd met schoenen.

Het zag er steeds dreigend uit, dus besloten we de winkelstraat weer af te lopen en naar de auto te gaan. Vlakbij de parkeergarage kwamen we in een hevige regenbui. Het is niet meer droog geworden. en 's nachts weer stormachtige wind.

Zondag, 1e Pinksterdag, was het mooi weer. We reden richting Deense grens en bezochten een aantal dingen uit de campingfolder.

We bezochten eerst de KZ-gedanktätte, voormalig concentratie kamp, in Ladelund (iets ten noord-westen van Medelby). Hier zijn veel Nederlanders geweest.

Het kamp lag dicht bij het dorp, vlak achter de kerk.

We reden verder naar de Deense grens. Onderweg zagen we vaak bewegwijzering naar de Nolde Stiftung, nr. 20 op de kaart. We hadden geen idee wat het was. Nolde was een schilder, vooral landschappen.

We zijn het museum niet in geweest, maar snappen wel waarom Nolde hier graag schilderde.

Verder ging de reis naar Hojer, waar de oudste sluis naar het waddengebied was. Nr. 5 op de kaart.

In Hojer was ook een oude molen.

Met een tuin en heerlijk ruikende rozen.

Vilnders op het sedum muurtje.

Een laatste blik.

Via Tonder, bij nr. 4 op de kaart, terug gereden. In de 80'er jaren was ik hier ook geweest. Als je kantklossen deed dan moest je minstens een keer bij Marie Bock zijn geweest, een Deense autoriteit van het kantklossen. Ik had nu geen adres, maar ik heb het niet herkent. Kantklossen hoort nog bij Tonder.

Mooie etalages met breiwerk bij Hobby Sy & Strik.

's Avonds en 's nachts weer geregend en flink gewaaid.

Maandagochtend bleef het regenen. Na de lunch werd het droog en zijn we naar Husum (nr. 16 op de kaart) gegaan. Dit stadje heeft een binnenhaven aan de Waddenzee. Het was eb, geen water in de haven. Veel bezoekers in het centrum.

Ook hier weer mooie gevels.

Scheepvaartmuseum niet bezocht, wel over de binnenplaats gelopen.

Naar het slot gelopen.

Ook hier een hexagon.

Hauke Hein Koog, een vogelrustgebied. Konden de Waddenzee niet zien.

Inmiddels was het mooi weer geworden. Voortent was mooi droog. De volgende dag werd er regen voorspeld en omdat we woensdag verder wilden, braken we de voortent vast af.
's Nachts nog een bui gehad.

Dinsdag was het somber en bewolk, maar droog. We gingen naar Schleswig, nr. 13 op de kaart.

De Dom.

Zowel binnen als buiten stond de Dom in de steigers.

Koffie met 'Friesen- und Erdbeertorte' genomen. De koffie leek wel een soepkom en er zaten wel 2 koppen in.

Toen we buiten stonden begon het iets te regenen. We hebben de auto niet droog bereikt, het viel met bakken uit de hemel. Gelukkig werd het later op de middag droog. Alvast spullen gepakt omdat we de volgende dag verder zouden gaan. Niet naar Denemarken want er werd slecht weer voorspeld. We blijven in Duitsland.

Plön is het volgende reisdoel, dit ligt tussen Kiel en Lübeck.

Groet,

Dientje

1. Mooie omgeving is dat. Ben benieuwd naar t vervolg van je verhaal.

2. Wat een leuke foto's en mooi om jullie reis te volgen!

3. Mooi verslag van jullie verblijf in Medelby. Het is idd niet zo ver van waar wij verbleven. Toch zijn er veel plekken waar wij niet zijn geweest. In Husum en Schleswig zijn wij geweest, Flensburg zijn we alleen maar doorheen gereden met de auto.