woensdag 29 juni 2022

Katoenen Batik

We waren op zolder aan het rommelen / opruimen toen ik een krat tegenkwam waarin ik katoenen Batik had opgeruimd die ik van mijn vriendin gekregen had.
Zo'n 30 jaar geleden is zij met haar man naar Indonesië geweest. Daar hebben ze Sarongs gekocht om oa. kleding van te maken. 
Op één of andere manier ging dat kleding maken niet helemaal zoals het moest.
Bij de blouse bleken de mouwen te kort. Dit aangepast, maar was niet goed volgens man. Blouse belande in de kast en vervolgens bij mij.

Detail

Een rok voor mijn vriendin, maar ze voelde zich er niet prettig in en belande, bijna klaar, ook in de kast en ...

Detail

De rok heb ik nog even gepast. Denk nog even na of ik hem ga aanpassen. Erg charmant is de foto niet geworden, haha. Het was een lange rok, maar ik heb er een stuk afgehaald voor een bies, zie verderop in de blog.

En deze lap waar stukken van zijn gebruikt, waarschijnlijk door haar quiltende moeder

Detail

Vriendin zou weer een paar weken naar Frankrijk gaan en ik vond een telefoontasje van de batikstof wel wat voor haar. Dus ...

Doorstikken en Op maat snijden.

Telefoonkant

Ritsvakjes kant.

Ik had er geen Soft & Stable tussen de stoflagen gedaan, maar gewone Batting. De andere tasjes die ik eerder maakte, bestond uit 1 laag met aan de voor- en achterkant de zakjes. Doordat ik batting had gebruikt kon ik 2 lagen aan elkaar naaien, zo ontstond er een tussenvak. Het tasje is stevig maar soepeler dan met de Soft & Stable.

Alles afgebiesd met een baan van de rok.

Toen ik het in elkaar had, bedacht ik me dat een lusje, voor een muskaton om de sleutel aan te hangen, ook wel handig was. Met een beetje prutsen, lukte het nog met de machine.

En omdat er toch een stukje doorgestikte stof overbleef heb ik een binnenvakje genaakt.

Mijn vriendin was er erg blij mee. Omdat ik de kleur wel erg mooi vond, ga ik er ook zo een voor mijzelf maken. De stof is inmiddels al doorgestikt.

In de 80-, 90'er jaren heb ik voor mijzelf een 'Schilderskiel' genaaid, patroon uit een Ariadne. Deze kiel / blouse / jurkje / ochtendjas heb ik nog steeds in gebruik. Ik had hiervoor een katoenen Batik gekocht.

Detail, na alle jaren in gebruik en wasbeurten is de kleur nog steeds goed.

Van deze stof heb ik altijd nog een rest en maakte ik ook hiervan een telefoontasje voor mijzelf. Net zoals bij mijn vriendin met gewone 80/20 Batting en tussenvak met zakje. Hier de binnenkanten met links het extra binnenzakje. Bij het extra zakje zie je ook al een lusje naar buiten kijken.

De buitenkanten.

En klaar is het. Handig in gebruik voor alleen de noodzakelijkste dingen: zakdoekje en hondenpoepzakje en wat geld in het ritsvakje.

De telefoonkant. 

Zo komen alle stoffen weer aan de beurt.

Fijne dag,


Dientje




7 opmerkingen:

  1. Dat zijn enorm mooie stoffen! Maar ..., wel een bepaalde stijl waar je van moet houden.
    Jij weet ook wel elk stukje stof goed en leuk te benutten! Wat een enig tasje maakte je voor je vriendin, maar ook de andere exemplaren mogen er zijn.
    Een badjas van batikstof; hoe leuk is dat... Ik draag altijd zo'n floddertje van de Hema 's morgens vroeg en 's avonds laat.
    En die rok? Afmaken hoor..., hij valt prachtig zo op de foto te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi verhaal over al die oude batikstoffen. Je geeft er weer een leuke nieuwe bestemming aan met de telefoontasjes, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige stoffen zijn dat! Had zelf ook een prachtige batik stof die ik op Marktplaats heb verkocht.
    De telefoontasjes zijn heel mooi geworden en ook super handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie stoffen en wat heb je ze goed en mooi verwerkt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie stoffen zeg. Daar kun je heel wat moois van maken, tassen, een rok, schilderskiel en nog meer. Niet denken dat het zonde van de stof is, maar lekker gebruiken. Het is te mooi om in de kast te laten liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goh deze post is me even ontgaan Dientje, wat een schoonheid van stoffen zeg, en je hebt er al fraaie dingen van gemaakt. Ook ik denk dat die rok het afmaken zeker waard is, het valt prachtig die stof..
    De telefoontasjes zijn erg mooi en vooral heel handig.
    Groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi hoor die batikstoffen. Je hebt nog voldoende voorraad om het te verwerken tot leuke tasjes e.d.

    BeantwoordenVerwijderen