maandag 6 februari 2023

Gelli Plate

Op de blogs van Elizabeth, Janny en Mieke lees ik regelmatig over het werken met de Gelli Plate. Mieke heeft zelfs in een aantal blogs hier uitleg over gegeven.
In november en december, toen ik zo duizelig was en het liefst stil op de stoel zat, heb ik veel filmpjes op YouTube gekeken. Technieken die ik niet ken of nooit gedaan had; Mixed Media; Textile Artist. Daar kwam ook vaak de Gelli Plate langs.
Dusssss ..... heb ik een bestelling gedaan.

Een Gelli Plate van 8 x 10 inch en een soort kammetjes.

Een roller.

En een doos Acrylverf.

Om de doos vol te maken was het opgevuld met papier.

Netjes glad gestreken en ongeveer 7,5 meter om wat mee te maken, haha.

Man was een weekje met wintersport en heb ik mijn mobiele werkplek, kampeertafel, opgezet in de kamer. Dat is ook gezelliger voor Dientje.

En beginnen maar. Hier een deel van het resultaat van de 1e middag.

Hier heb ik bubbeltjesfolie gebruikt.

Bij de zwarte heb ik een hartjes koekvorm gebruikt, daarna heb ik de lila er op gedrukt.

Hier heb ik één van de 'kammetjes' horizontaal en verticaal over de plate gehaald, leuk effect.

Een paar dagen later heb ik mij weer geïnstalleerd.

En maakte oa. dit.

Hier heb ik de kammetjes weer gebruikt.

Nadat ik de oranje had afgedrukt, heb ik de zwarte met hartjes gebruikt om de rest van de verf af te drukken.

Het verpakkingspapier gebruikt.

Stukjes behangpapier.

Deze snijvormen gebruikt bij de blauwe. Later de vormen onder een papier gelegd ener met de roller over gegaan.

Ook het uitrol / schoonmaak papier is nog te mooi om weg te gooien.

Het is nog uitproberen welke dingen werken en wat niet. Een bredere roller zou beter zijn, heb ik al ontdekt. Een achtergrond stencil (s) zou ik ook nog willen, maar heeft geen haast. Ik ben nog wel even bezig.

Fijne dag.



Dientje






14 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je je door ons hebt laten inspireren. Het is leuk om te doen hè. Je resultaten zijn leuk en je gaat vast nog veel meer verzinnen. Ben je weer een beetje opgeknapt van alles?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mieke, het is leuk om te doen, maar omdat de techniek nieuw is merk ik dat ik wat voorzichtig ben. Aan de andere kant zie ik zulke leuke dingen dat ik hebberig wordt naar bijv. stencils en ik me wil ontwikkelen. Rustig aan maar. De duizeligheid is redelijk weg, maar mijn linkeroog is nog steeds niet goed. Ook hierbij niet ongeduldig zijn, grrrr. Groet, Dientje

      Verwijderen
  2. Wat leuk Dini, fijn dat je er mee kon gaan experimenteren terwijl je niet erg dit was. Verslavend is dit. Ik gebruik oa stencils die je voor een prikkie bij action koopt, en spullen die je in huis hebt. Leeg plakband rolletje, doppen, kam van een kapotte tondeuse, vliegenmepper, en zo'n metalen dingetje dat je in de gootsteen heb als een soort zeefje wattenstaafjes. .. als je er op gaat letten vind je steeds meer mogelijkheden. Veel plezier gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Conny, ik merk nu al dat er niets meer veilig is, haha. De doos waarin de bestelling zat, begint al vol te raken met allerlei dingen. Zelfs eieren in een plastic doos gekocht omdat ik mogelijkheden met de doos zag. Groet, Dientje

      Verwijderen
  3. Wat leuk, je hebt al veel uitgeprobeerd. Een bredere roller is inderdaad makkelijk, de kleine gebruik ik op een kleine gelli plate. Ik heb ook een doos vol met bubbeltjesplastic, karton, doosjes enz., als er maar een leuke structuur in zit. Met bladeren en veren afdrukken is ook erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al heel wat gevonden wat ik zou kunnen gebruiken voor het afdrukken. Bladeren etc zullen vast volgen. Groet, Dientje

      Verwijderen
  4. Oooooo, nu ben je van de straat hoor... Je kunt zo enorm veel met een gelli plate. Eigenlijk doe ik er veel te weinig mee, maar ja... andere dingen zijn ook zo leuk.
    Er is heel veel te vinden aan technieken en middelen, en het kan allemaal best simpel en goedkoop.
    Marjan van Marjan maakt is intussen een expert met de gelli plate. Ik weet niet of jij haar volgt...
    De vellen papier die je laat zien, getuigen al van veel enthousiasme. Ik denk dat je nog wel een tijdje verder speelt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elizabeth, ik ga kijken bij Marjan. Vanmorgen had ik zo'n rommelbakje in de handen. Daarvan is al heel wat in mijn doos verdwenen. Je hoort nog van mij, haha. Groet, Dientje

      Verwijderen
  5. Wat ben je heerlijk creatief bezig geweest! Hierboven lees ik al diverse tips die je ook nog kunt uitproberen. Hier raak je nooit mee klaar hahaha! Je hele huis wordt onderste boven gehaald.
    Grappig genoeg vind ik die laatste foto, waarop je de rol heb uitgerold het mooist, een echt kunstwerkje wat het inlijsten waard is.
    Het bubbelplastic geeft ook mooie resultaten.
    Van de mooiste kan je leuke kaarten maken.
    Je hoeft je nooit meer te vervelen :-)
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Floor, ik vond die laatste ook erg mooi. Vervelen deed ik mij al niet, haha, nu helemaal niet meer. Groet, Dientje

      Verwijderen
  6. Ohhh dit is echt geweldig om te zien Dientje, je hebt de
    smaak helemaal te pakken en wat al een leuke resultaten.
    Degene waar he het pakpapier gebruikt hebt vind ik ook
    erg mooi geworden. Je voelt je vast een kind in een snoepwinkel,
    hahaha zie het enthousiasme al helemaal voor me. Je kan
    eigenlijk wel zeggen een nieuwe verslaving rijker, en een
    hele leuke verslaving. Speelse maar heerlijk door, kijk
    graag wat je allemaal gaat maken, SUCCES!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het voelt ook als spelen, alles kan en altijd wel resultaat. Er komt vast nog wel meer. Groet, Dientje

      Verwijderen
  7. Heel mooi om te zien hoe je lekker hebt "gespeeld" en allerlei mogelijkheden hebt uitgeprobeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig wat jullie allemaal met de Gelli Plate doen en maken. Al die kleuren en figuren ziet er mooi uit. Ik houd mij nog even bij lapjes borduurdraadjes en breiwerk. Het weer buiten wordt mooi en dan vraagt de tuin om aandacht. Ook leuk om mee aan de gang te gaan.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen