woensdag 20 september 2023

2 X lol

Van een bol wol.
In juni begon ik met het breien van de Sommarkoftan, een zomervestje.

Proeflapje gebreid, klopt.

Het kleurwerk gebreid, steek verhouding klopt nog steeds.

Onderweg naar Zwitserland begonnen met het effen deel en thuis afgemaakt tot de lengte volgens patroon.

Mouw 1, begin van de mouw strakker gebreid dan laatste helft. Ik snap niet waarom ik ineens strakker ben gaan breien.

Mouw 2 pas gemeten op 3/4 lengte. Onderaan strakker gebreid dan 1e mouw en bovenaan is die al losser dan de 1e. Meten en tellen. De steekverhouding moet 25x30 zijn met nld. 3. Ik had 24x36 op 10 cm. Uitgerekend hoeveel toeren ik nodig had voor de raglan. Met mijn steekverhouding zou ik ruim 5 cm tekort komen.

Nieuwe proeflapjes op naald 3,25 3n 3,5. Naald 3.5 lijkt het beste.

Uithalen dus, tot de gaatjes toer.

Nu maar 2 mouwen tegelijk breien.

Het schiet alweer op.

Maar ik blijf meten, vooral de hoogte. het gaat goed tot nu.

Voor- en achterkant ga ik ook uithalen tot de gaatjesrand na het kleurwerk. Jammer van het werk, maar beter voor het resultaat.


Groet,


Dientje


14 opmerkingen:

  1. Meis wat erg maar je wil het goed hebben en dat snap ik. Maar hoe kan je nu ineens strakker breien dat vind ik wel raadselachtig. 2 mouwen tegelijk is misschien wel de beste manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Jammer van het werk, maar beter voor het resultaat." Je hebt helemaal gelijk, want als het resultaat niet naar je zin is, blijft het maar in de kast liggen, en dat is zonde, want het ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jee, wat een tegenvaller. Maar er zit niets anders op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het zelf ook wel; dat ik de ene keer strakker brei dan de andere. Bij mij heeft het te maken met hoe ik me voel... het gaat helemaal vanzelf... Ik probeer er wel op te letten als ik mijn breiwerk weer oppak en denk er bewust aan.
    Ik snap dat je e.e.a. uittrekt, en het zou ook jammer zijn als je dit niet deed. Het vestje verdient het!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan me zo goed voorstellen dat je hiervan baalt en het liefst de hele boel in de kast gooit...
    Moedig hoor om het weer uit te halen.
    Soms kan je in de loop van de tijd anders gaan breien, maar dan zit er meestal heel veel tijd tussen. Soms ligt het ook aan de wol.
    Maar dat is niet zo, dus best vreemd die verschillen.
    Nu maar goed opletten, maar tot nog toe gaat het goed.
    Hoop dat je er nog een beetje plezier in hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer van het werk,maar het geeft wel aan dat het voor jou perfect moet zijn en
    dan ben je in mijn optiek een hele nette handwerkster die niet tevreden is met halfwerk.Doe het je niet na,alhoewel ik voor paar jaar terug nog wel met de breipennen overweg kon gaat dat nou niet meer lukken door fenomeen van Raynaud en artrose.
    Ger van het blog: hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh help, wat een klus. Je vat het redelijk luchtig op met "2x lol van een bol". Maar ja als t niet goed is ga je de trui misschien niet dragen , dus nu maar doorbijten/doorbreien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och jeetje Dini, dat is weer veel extra werk maar je kan aan de
    mouwen goed zien dat het beter gaat. En uiteindelijk moet het
    geheel toch goed passend worden. 2x lol van één bol, hahaha.
    Het gaat nu een TOP zomervestje worden!!!

    Bedankt voor je mailtje, heb je al terug geschreven.
    Lieve groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei, oei, dat valt dan tegen! Knap dat je toch vol blijft houden. Ik hoop dat het nu goed komt, maar dat zal wel, goed dat je steeds controleert of het nog klopt. Succes, Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dapper, maar ik zou het ook doen. Hopelijk wordt het een perfect passend vestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Groot gelijk dat je opnieuw bent begonnen, anders wordt het denk ik niet vaak gedragen en dat zou heel jammer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een tegenvaller, bij mij zou hij tot volgend jaar in de kast verdwijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja dat terugbreien is wel een dingetje hé ?
    Ik heb er ook wel eens last van.
    Maar groot gelijk hoor dat je overnieuw bent begonnen, want anders wordt het waarschijnlijk niet gedragen.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gelukkig zit je nu op de goede weg. En zoals je zelf schrijft 2 x lol van wol ;)

    BeantwoordenVerwijderen