maandag 30 oktober 2023

Museum More

Mijn schoonzus wilde een uitstapje en had bedacht om naar het `Nijenhuis' in Heino te gaan. Of wij ook zin hadden om mee te gaan. Op de website stond dat er vanaf 27-10 een collectiewissel was en alleen de tuin open zou zijn. Dus er werd een alternatief gezocht en gevonden: museum More in Gorssel. 

Doordat mijn zwager nog een afspraak had, zouden we elkaar om 13 uur in Gorssel treffen. Foei, wat een toestand om de auto te parkeren en drukte bij de kassa. Wat wil je ook regen, herfstvakantie en laatste dagen van de tentoonstelling van de schilderijen van Jan Worst.

We begonnen bij de schilderijen van Jan Worst. 

Gelukkig was het in de zalen niet super druk, zodat je goed kon kijken. Soms lukte het niet om recht voor een schilderij een foto te maken. Hier een selectie. 







Op de begane grond was ook een tentoonstelling van Lara de Moor. De ruimte was kleiner en hier was het een stuk drukker.




Daarna liepen we door zalen met vaste collectie. Mijn zwager en ik maakten nog een puzzel die in een paar zalen lagen.


Wat ik met deze fotoafdruk had/heb weet ik niet. Ik dacht: ik maak er een foto van en thuis kijk ik er nog eens naar. Ik moet nog opzoeken of er een toelichting is.

Wand met zelfportretten.

Bloeiende Boom in de Beemster van Charley Toorop. Het deed mij denken aan Japan met de kersenbloesems voordat ik de titel las.

Hier kan ik uren naar kijken, prachtig: Bomenrij van Jan Mankes.

Dit is een olieverf op doek van Anya Janssen: Sham Rage 5. Ik heb hier een hele tijd naar gekeken. Het lijkt wel een foto van een snelle beweging, hoe schilder je zoiets?

Daarna zijn we wat gaan drinken bij Loetje, naast het museum. Het was inmiddels half 5 en het museum sluit om 17 uur. We zijn naar ons huis gereden en hebben samen gegeten.

Het was leuk en gezellig.


Groet,


Dientje

10 opmerkingen:

  1. Jullie hebben genoten van al die mooie schilderijen.
    Leuk dat kalfje, maar wat daar nu aan te puzzelen valt????
    De bomenrij vind ik ook prachtig. Lekker mysterieus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig dat het binnen niet al te druk was, maar parkeren valt daar inderdaad niet mee. Mooie tentoonstelling!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch een heel gezellig uitstapje goed voor een regenachtige dag .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijzondere schilderijen van Jan Worst. Nooit van gehoord. Ik vind ze heel mooi van kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk uitstapje zo samen met je schoonzus Dientje, en het
    was een fraaie tentoonstelling als ik het zo bekijk. Vind e doeken
    van Lara de Moor ook erg mooi. En inderdaad die laatste foto,
    bijzonder knap geschilderd en nog wel met olie verf. Ongelooflijk
    omdat zo voor elkaar te krijgen. En de bomenrij van Jan Mankes
    is inderdaad heel mooi en rustgevend. Zag op internet dat hij heel
    veel bomenrijen heeft geschilderd, duidelijk zijn favorieten onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb nog nooit van dit museum gehoord, maar het is ook niet bij ons in de buurt.
    Ik vind het wel wat hebben zoals je de foto's hebt genomen van de schilderijen, zo schuin ervoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldig leuk museum, lijkt me dit. Ik vind het werk van Lara de Moor heel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een paar jaar terug ben ik ook eens in dat museum geweest. En volgens mij hebben wij toen ook iets gegeten/gedronken bij Loetje :-) Prachtig museum!

    BeantwoordenVerwijderen