vrijdag 13 oktober 2023

Recept van de maand van Dini

Gorgonzola - Ham plaattaart
Het recept van deze taart heb ik ooit in de jaren 80-90 gevonden in een Tip Culinair. Was een recept van een lezeres. 
Ik maak deze taart vaak met verjaardagen, of als lunch / diner voor 1e vakantiedag. Warm, lauw en koud lekker, maar wel machtig.
Ik heb geen foto van een hele taart. Deze stukjes zijn ongeveer 7x5 cm, meer dan genoeg voor mij als maaltijd.

Ingrediënten:
300 gr. (gegrilde) ham, gesnipperd
200 gr. gorgonzola of andere blauwschimmelkaas
200 gr. geraspte kaas, ik gebruik zelf light variant
2 eieren M
125 ml. creme fraiche
1 blik Super Croissantdeeg
peper naar believen

Oven voorverwarmen op 200 graden.
Bakpapier op een bakplaat leggen. Croissantdeeg halveren en onder elkaar leggen zodat je een groot rechthoekige bodem krijgt, ong. 30x40cm. Met een vork gaatjes prikken.
Blauwschimmelkaas fijnprakken met creme fraiche in een kom.
Alle andere ingrediënten door dit mengel roeren.
Kaas-ham mengsel verdelen en uitsmeren over het deeg, van rand tot rand.
In 30-40 minuten gaar bakken.

Ik laat de taart afkoelen en snijd deze in stukken. Voor een maaltijd laat ik de stukken wat groter dan wanneer het als hapje of traktatie geserveerd wordt. Wat teveel is, vries ik in. Opwarmen in Magnetron (warm maar slap), oven-airfryer (knapperig) of koekenpan (lauw en kan slap worden).
De rommelige randjes die ik eraf haal, zijn snel op.

In het originele recept werden 2 blikken super Croissantdeeg gebruikt. De 1e keer probeerde ik dit ook te doen, maar het paste niet op de bakplaat en het mengsel was te weinig. In dit recept werd 200 gr. gesnipperde ham door het mengsel gedaan en na het bakken de resterende 100 gr. erover gestrooid. Dit heb ik ook 1x gedaan, maar is niet handig wanneer je de taart meeneemt zoals wij vaak doen.

Ik gebruik meestal 2 pakjes van deze kaas.

Eet smakelijk.


Groet,


Dientje

16 opmerkingen:

  1. Heerlijk! Ik ben dol op blauwe kaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo fijn, die taarten uit de oven. En zeker voor een verjaardag...
    Het is leuk om zelf allerlei hoeveelheden van dit of dat aan te passen naar je eigen smaak.
    Dankjewel voor dit recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het water loopt me al in de mond. Ik ben ook gek op blauwschimmelkaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat lijkt me erg lekker, alles met kaas is lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een leuk recept met heerlijke ingrediënten. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zit mijn reactie misschien bij de spam?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alle ingrediënten zijn erg lekker maar in totaal inderdaad wel
    een machtig hapje, ook heel handig als er visite is inderdaad.
    Moest zo lachen om de zinsnede "De rommelige randjes die ik eraf haal, zijn snel op" Zie het helemaal voor me gebeuren, haha

    Groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Makkelijk en lekker, lijkt me. Zeker lekker als je veel visite hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt me zeker heerlijk als kleine hapjes op een verjaardag. Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weer eens iets anders op bij andere hapjes op tafel te zetten voor de visite.
    Helaas niet voor mij want ik verdraag geen blauwschimmelkaas en croissant meer.Maar maak het graag voor mijn gasten.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weet niet of de mannen dit lekker vonden maar het ziet er zeer smakelijk uit

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit lijkt me inderdaad een machtig recept. Helaas houd ik niet van schimmelkaas, dus deze laat ik aan me voorbijgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik sla het meteen op.
    Wij gaan vaak naar de camping en dit lijkt mij een ideaal recept om, of kant en klaar mee te nemen voor de eerste avond of daar te maken.
    Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het lijkt mij wel lekker! Helaas houdt m'n man niet erg van kaas, zeker niet van schimmelkaas, en hij is hier meestal de kok. Maar het lijkt mij persoonlijk echt wel wat!

    BeantwoordenVerwijderen